/files/assets/big_promo/Kvinde-ved-pc-og-bogstav-pa-vaeg.png

Karriere og kompetencer

Når du søger nyt job og har fokus på karrieren, er det afgørende, at du er klar over, hvilke kompetencer du har, og hvordan du kan formidle dem til en potentiel arbejdsgiver.

Vores karriererådgivere kender til arbejdsmarkedet, og kan hjælpe dig med at blive afklaret i forhold til din karriere. Vi tilbyder en række samtaler, som kan foregå over telefon eller teams. Du finder også en række guides og gode råd, som du kan kaste dig over med det samme.

Book en samtale med os

Relevante artikler

Job og karriere

Lønstatistikken 2022 – hjælp os med at hjælpe dig

CV og ansøgning

CV og ansøgning: Checkliste til målretning af dit materiale

Job og karriere

Husk at lytte

Job og karriere

Strik, faglighed - og meget andet godt

Karriererådgiverens blog

Karriererådgiverens blog

Faglighed og personlighed: Prioriterer du det rigtige i dit arbejdsliv? Et langt og udviklende arbejdsliv indeholder mange aspekter, der er vigtige for at kunne gå glad på arbejde.

Karriererådgiverens blog

Sådan finder du ud af, om du passer til jobbet

Her får du gode ideer til spørgsmål, du kan stille, som hjælper dig med at finde ud af, om du kan se dig selv i en virksomhed og et job.

Få overblik over dine kompetencer

Gennemgå disse fire trin og find du af, hvor dine styrker er

1. Skriv en bruttoliste over dine opgaver 

Find dit CV frem og nedskriv alle dine arbejdsopgaver – intet er for stort eller småt, intet er for langt tilbage. Prøv at undlade at stille spørgsmål til det, du skriver og forsøg at lave listen så lang, som mulig.
Når du er løbet tør for idéer, så gå videre til næste overskrift, næste job, uddannelse eller projekt.

2. Skriv en bruttoliste over dine kompetencer 

Du har nu en meget lang liste over dine arbejdsopgaver. Gå nu dine opgaver igennem én efter én og spørg dig selv, hvad du lærte af dem, hvilke kompetencer du udnyttede, hvilke erfaringer du gjorde særlig brug af?
Eksempel: Hvis du var med til at opdatere en Facebookside, lærte du måske noget om Facebook som medie, om indholdsproduktion, om tidsstyring, om Business Manager eller om at arbejde i et kommunikationsteam. Prøv at skrive noget ned under hver arbejdsopgave - også selvom du gentager dig selv, eller det virker lidt banalt. Processen har værdi i sig selv. 

3. Tænk i kategorier og prioriteringer 

Du har nu en meget lang liste over arbejdsopgaver og kompetencer. Næste skridt er at sætte dem i system ved f.eks at inddele dem i kategorier. Kategorierne kan for eksempel være journalistik, digital kommunikation, projektarbejde eller andre forskellige områder, som passer til de erfaringer, du har gjort. På den måde kan du bedre målrette dine kompetencer og ansøgninger mod forskellige typer af jobs.

I denne del af kompetenceafklaringen kan du godt tillade dig at gøre dig nogle tanker om, hvilke af de kompetencer, du har, som du har lyst til at bruge. Hvis du ikke har lyst til at bruge de kompetencer, så undlad at arbejde med de kategorier.

4. Målret dine kompetencer

En af de nemmeste måder at blive klogere på sine erhvervsrettede kompetencer er at sammenligne dem med arbejdsmarkedets behov. Prøv at finde tre stillingsopslag som lader til at være gode faglige matches for dig og dine kompetencer. Undersøg, hvilke kompetencer der matcher de forskellige slags stillinger, og undersøg også, om der er noget, du mangler at kunne.  

Arbejdsglæde og motivation

Download vores skema, hvor du kan finde ud af hvor dine opgaver ligger på motivationsskalaen

Download skema

Karriereudvikling

Er du i tvivl om, hvilken vej du skal tage på arbejdsmarkedet? Så kan du arbejde dig igennem disse fire trin, og se om det skaber afklaring. 

1. Identificer det vellykkede og succesfulde 
Start med at redegøre for, hvor og hvornår du har haft succes gennem livet. Hvad var situationen? Hvad gjorde du helt konkret? Hvilke kompetencer brugte du? 

2. Skab billeder af en ønsket fremtid 
Sæt dig (gerne med lukkede øjne), og forestil dig dit drømmescenarie. Du vågner op  en mandag morgen om en måned, og så skal du på arbejde. Hvordan er omstændighederne? Skal du møde på et bestemt tidspunkt? Er det i cykelafstand? Arbejder du hjemme, eller skal du ind til din kolleger? Hvor stor er virksomheden? Hvad skal du ind og lave som det første om morgenen? Sammen med hvem? Osv. Intet er for småt eller ubetydeligt.  

3. Opstil konkrete målsætninger og handlepunkter 
Hvordan når du så hen til denne ideelle situation? Stil konkrete handlinger og delmål op. Og glem ikke et tidsperspektiv, der i første omgang ikke må strække sig længere end seks måneder. For så er målet for lang væk.  

4. Eksperimenter med nye handlinger 
Når du skal til at handle, må du meget gerne gøre mere af det, der tidligere har virket for dig. Men eksperimenter også gerne med nye handlinger (se vores afsnit om uopfordret kontakt). Evaluer gerne dine handlinger og overvej, hvad du evt. Skal gøre anderledes næste gang. Og sådan kan du starte forfra på modellen igen, og se om drømmescenariet har ændret dig, og hvilke handlinger, du så skal udføre.

Book en karrierecoaching

Book en tid hos KS' certificerede coach - og få hjælp til din karrierevej