Er du også en af dem der arbejder i pausen? 3 tips til at sikre balance i dit arbejdsliv

/files/assets/news/bruce-mars-fwvmhua_wby-unsplash-(1)-1725526095.jpg
5. september 2024
Af Ask Lehrmann

Det stigende tids- og arbejdspres påvirker ofte KS’ernes arbejdsglæde. Her giver KS’ karriereteam dig et par tips til at navigere i det, plus et par anbefalinger til, hvordan du kan sikre en bedre work-life balance – alene og i samarbejde med din chef.

Kommunikation og Sprogs faglighedsundersøgelse fra 2023 viste mange spændende ting om kommunikationsfagets fremtid, men desværre også et billede af den grænseløshed som mange af vores medlemmer oplever. 40% af kommunikatører føler sig ”Ofte” eller ”hele tiden” tidspressede på deres arbejde, og 30% arbejder ”hele tiden” eller ”ofte” i deres pauser, efter endt arbejdstid eller i fritiden. I kommentarerne giver mange medlemmer også udtryk for, at det stigende tids- og arbejdspres ofte påvirker deres arbejdsglæde.

Hvis du også oplever et stort arbejdspres og udfordringer med dit arbejdsliv, vil vi fra Kommunikation og Sprogs karriereteam gerne give dig et par tips til at navigere i dette. Og et par anbefalinger til hvordan du kan sikre en bedre work-life balance – alene og i samarbejde med din chef.

1. Skab et overblik over dine kompetencer og ønsker – og diskuter dem med kolleger og ledelse

Der er meget at vinde ved ærligt at diskutere, hvilke opgaver man er særlig glad for, hvilke ansvarsområder, man gerne vil arbejde sig hen imod, og hvordan man trives med sin stilling. Pointen er selvfølgelig ikke at sige nej til opgaver der skal løses, bytte opgaver til højre og venstre eller at ’stjæle’ opgaver fra kolleger. Men mange er ikke altid tydelige, særligt overfor deres ledelse, om hvilke opgaver der giver/tager energi, hvilke faglige ambitioner de har på sigt, eller hvordan man bedst går.

Prøv at sætte dig ned og afklar med dig selv, hvad du har af udviklingsønsker i dit arbejdsliv. Og prøv at starte en dialog om det med din ledelse og kolleger – hvilken vej er det egentligt du ønsker at gå, kunne bestemte opgaver vinkles anderledes, og hvad tænker dine kolleger om deres egne opgaver? For alene det at have dialogen, kan ofte skabe en positiv opmærksomhed omkring vores arbejdsliv.

2. Aftal rammer og retningslinjer for dit arbejde – og brug dem til at sætte grænser

Når flere kommunikatører oplever et mere grænseløst arbejde, er det vigtigere end nogensinde at være klar til at diskutere rammer og vilkår på arbejdspladsen. Hvordan vil du helst orienteres om nye arbejdsopgaver? Er du parat til at arbejde udenfor normal arbejdstid – og hvis ja, hvor ofte og i hvilket omfang? Er der bestemte ’brud’ på dine rammer, som du oplever som problematiske, og gerne vil gøre op med?

Det handler ikke om, at man aldrig må arbejde fleksibelt eller arbejde i en pause engang imellem – for det kan jo være nødvendigt i en travl hverdag. Men det bør ikke være reglen, men undtagelsen. Og det bør diskuteres med din leder, så der er en fælles opmærksomhed på omfanget.

For det er vigtigt at huske, at det også giver mening for virksomheden, at du fungerer på de bedste vilkår. At du bliver en dygtigere, mere effektiv medarbejder ved at arbejde indenfor en struktur, som giver dig den stabilitet som tillader dig at fokusere på det du er god til.

3. Skab struktur og planlæg din tid

Folk trives forskelligt i forhold til tid og planlægning, men fælles for de fleste er, at de trives med en vis grad af struktur i deres arbejdsgange. Og det kan være svært at finde i en tid, hvor kommunikatører får flere og flere forskellige opgaver, mens der ikke er flere timer i døgnet.

Der er mange måder at lave tidsstyring og struktur på – du kan bruge programmer som Trello og Asana, som kan hjælpe med opgavestyring. Du kan bruge din kalender, eksempelvis ved at booke bestemte blokke til bestemte opgaver. Eller du kan gøre brug af metoder som Pomodoro eller Eisenhower Matrix til at sikre, at du prioriterer dine opgaver og har den nødvendige tid til at få dem løst. Det kan være en god idé at prøve forskellige ting af, så du finder noget der klikker for dig.

Og endelig: Er du det rigtige sted?

Det er ikke alt der kan løses med dialog, planlægning eller ændrede strukturer. Hvis du synes du gør alt hvad du kan – tager dialogen, sætter dine rammer og grænser, tager pauser og strukturerer dit arbejde – men stadig oplever stress og modstand.. Ja, så kan det være et tegn på, at du måske bare ikke er på den rigtige arbejdsplads. Og så er det vigtigt, at du begynder at tage skridt til at komme videre. For alle fortjener balance i deres arbejdsliv.

Foto Bruce Mars

Kan du læse en jobannonce? 5 tips til, hvordan du regner den ud

Kan du læse en jobannonce? 5 tips til, hvordan du regner den ud

Det stigende tids- og arbejdspres påvirker ofte KS’ernes arbejdsglæde. Her giver KS’ karriereteam dig et par tips til at navigere i det, plus et par anbefalinger til, hvordan du kan sikre en bedre work-life balance – alene og i samarbejde med din chef.

Fusion
Job og karriere

Deltag i fokusgruppe og få et gavekort

Vi har brug for jeres input til at forme fremtidige arrangementer, der er relevante og spændende efter fusionen med DM.

Fusion

Glæd dig til K-dagen 2025

I marts 2025 kan du som medlem af DM deltage i et nyt konferencekoncept, K-dagen 2025, som er skabt i forbindelse med fusionen mellem KS og DM.

Edit page