Uopfordrede henvendelser

I KS hører vi ofte fra medlemmerne, at det føles uoverskueligt at gå i gang med uopfordrede henvendelser. Det betyder, at flere fokuserer på opslåede stillinger, hvilket er en skam, da langt de fleste virksomheder faktisk forholder sig til uopfordrede henvendelser (83% iflg. Ballisager 2019). Det er også langt fra alle job, der besættes via traditionelle opslag og jobsamtaler.

Vær skarp på, hvad du kan

Når du henvender dig til en virksomhed, skal du som det første vide, hvad du kan tilbyde dem. Gør det nemt for virksomheden at afkode, hvad det er, du kan, og hvordan de kan bruge det. Brug noget tid på at få kortlagt dine kompetencer. Det skal være tydeligt, hvilke typer opgaver du kan løse, og hvilken forskel du kan gøre i virksomheden. Kompetencer er din viden, uddannelse, efteruddannelse og alt det, du har gjort. Det kan være svært at få et overblik over og få kogt ned. I KS sidder vores dygtige karriererådgivere klar til at hjælpe dig med at korlægge dine kompetencer. 

Tal med vores karriererådgivere 

Vi har fokus på det du har lavet, hvordan du har lavet det, hvem du har lavet det med, og hvad resultaterne har været. 

Brug dit netværk

Du kan med fordel se dit netværk som adgang til information. Brug dit netværk til at undersøge, om der er nogen, du kender, som arbejder for den virksomhed, du har i sigte. Ved at tage et møde med dem, kan du se, om det benarbejde, du har lavet, rammer plet. 

Tag kontakt

Find den, der har mandat til at tage en beslutning, og send en mail. I større virksomheder kan det være afdelingslederen eller den personaleansvarlige, og i SMV’erne er det direktøren eller ejeren. Dit første delmål er at komme til et møde i virksomheden. Mødet giver dig mulighed for at se virksomheden indefra og blive klogere på, hvor du vil kunne sætte dig selv i spil. Og det er altså også nemmere at skabe en relation, som kan være grund for en ansættelse, face to face.