En jobsamtale kan være nervepirrende, men med en god forberedelse kan du være godt på vej til at få drømmejobbet. Det er en faglighed i sig selv at tage til jobsamtale. På denne side gennemgår vi de vigtigste aspekter af jobsamtalen og testprocessen, så du kan forberede dig bedst muligt. Her er nogle generelle tips til at hjælpe dig med at forberede dig til din næste jobsamtale og gøre indtryk på en potentiel kommende arbejdsgiver.
Generelle tips til din jobsamtale og tests
Vi hjælper dig med din jobsamtale
Har du brug for feedback eller vejledning inden din jobsamtale? Vi står klar til at hjælpe, både i form af sparring omkring dine egne kvalifikationer, samt i forhold til, hvordan du kan sælge dig selv bedst til en potentiel kommende arbejdsgiver.
Tips til forberedelsen til jobsamtalen
Jo bedre, du er forberedt til en jobsamtale, jo mere tjekket vil du føle dig og fremstå. Her kommer derfor et par gode råd, som hjælper dig til at skabe overblik og holde det undervejs i samtalen.
Tip 1. Kend materialet - både dit eget og deres
En jobsamtale tager i høj grad udgangspunkt i CV og ansøgning, og det er vigtigt, at du kender dine tekster ned til mindste detalje. Se samtalen som en uddybning af det, virksomheden allerede ved om dig.
Gennemgå opslaget for de vigtigste krav til jobbet, og undersøg virksomheden nærmere på deres hjemmeside, LinkedIn og andre relevante platforme. Så kan du vinkle dine erfaringer og idéer, så de falder bedst sammen med deres behov.
Tip 2. Organiser din erfaring og dine idéer inden jobsamtalen
Noter de temaer, som matcher de arbejdsopgaver/kompetencer, du har skrevet om i din ansøgning. Det kan for eksempel være SoMe, website og nyhedsbreve, eller det kan være projektledelse, kampagner og presse. Til hvert tema skriver du stikord til, hvordan du helt konkret vil gå til værks. Nedskriv også gerne en succeshistorie fra tidligere ansættelser, som kan underbygge dine kompetencer og idéer. Arbejdsgivere elsker som regel konkrete eksempler.
Tænk i værdiskabelse. Ansættelsesudvalget er interesserede i hvordan dine kompetencer kan skabe værdi for virksomheden. Fokuser på, hvordan du vil bruge dine kompetencer til at fremme virksomhedens faglighed og økonomi.
Tip 3. Du skal være nysgerrig
Jobsamtalen er også din mulighed for at blive klogere på virksomheden, og det sender et positivt signal, at du er motiveret for at blive klogere og kan spejle dig selv i virksomheden.
Forbered nogle spørgsmål, du selv vil stille, når du får muligheden. Det kan handle om branchen generelt, om arbejdsopgaver, kulturen på arbejdspladsen, retningslinjer for hjemmearbejde, samarbejdsflader, udviklingsmuligheder i jobbet, eller om virksomhedens kunder. Det signalerer, at du forstår at se muligheder i din ansættelse, og er interesseret i mere end bare dine konkrete arbejdsopgaver.
Tip 4. Husk den røde tråd
Det kan være fristende at tale i øst og vest for at fremhæve alle dine stærke sider. Men der er en fordel i at forklare den røde tråd igennem dit arbejdsliv som leder frem til dette job, så du kan være sikker på at tegne de store linjer for dit arbejdsliv, og ikke gå helt fortabt i detaljer. Derfor er det også en god idé at forberede din personlige præsentation/elevatortale. Ofte starter ansættelsesudvalget med at sige ”fortæl om dig selv”, og der skal din korte tale selvfølgelig være målrettet og fremadrettet mod netop dette job. De kan også finde på at spørge til din motivation for at søge jobbet. Dit svar her vidner om forståelse af virksomhedens profil og mission og din rolle heri.
Print ansøgning, CV og jobopslag, så du kan kigge med, hvis de spørger til noget. Tag også dine noter med, så du undervejs kan sikre dig, at du får sagt det hele. Bonus: Det virker tjekket og forberedt at have papirer med.
Tip 5. Husk at være konkret til jobsamtalen
Forberedelse er som sagt vigtigt, men det handler også om at tænke sin forberedelse ind i virksomhedens kontekst. Hvis du har lavet en liste over dine kompetencer, så sørg også for, at du kan svare på, hvordan disse bruges i praktisk for virksomheden. Det samme er gældende, hvis du taler ind i virksomhedens værdier - hvordan kan du biddrage helt konkret, med at styrke disse værdier?
De fleste rekruttere vil se lige igennem dig, hvis du “bare” har forberedt en masse tomme buzzwords, uden at du viser hvilken værdi det faktisk skaber for virksomheden i det daglige arbejde.
Hvad er de mest almindelige tests til jobsamtalen?
De mest almindelige tests til jobsamtaler inkluderer tekniske tests, personlighedstests, praktiske tests, case-baseret tests, simulationsøvelser og IQ-tests. Deres formål er at hjælpe arbejdsgiveren med at vurdere en kandidats færdigheder, kompetencer og egnethed til stillingen.
Hvad er det vigtigste inden din jobsamtale?
Forberedelse, forberedelse og forberedelse - også når det kommer til tests. Du findes mange online tests som du kan tage, inden du går til samtale. Vi anbefaler at du læser vores artikel, hvor vores konsulenter giver dig konkrete råd til, hvordan du bedst forbereder dig til en test til jobsamtale.
Hvordan vurderer arbejdsgivere resultaterne?
Arbejdsgivere vurderer resultaterne af jobsamtale tests ved at sammenligne kandidaternes præstationer med de krav, de har til stillingen. De kan også sammenligne kandidaternes resultater med andre kandidater, der har taget samme test. I nogle tilfælde kan arbejdsgivere anvende en scoringstabel eller en matematisk formel for at vurdere resultaterne.
Hvor meget fylder resultaterne i forhold til CV og ansøgning?
Det er forskellige, hvor meget resultaterne vægtes i forhold til dit CV og ansøgning. Ofte er resultaterne af testen kun er en del af beslutningsgrundlaget for arbejdsgiveren. Arbejdsgivere vurderer også kandidatens erfaring, uddannelse, tidligere præstationer og interviewevner, før de træffer en beslutning om at ansætte eller ikke ansætte en kandidat.