/files/assets/big_promo/ksdame.png

Du er ikke alene om at være i tvivl i dit første job

På denne side har vi samlet nogle af de spørgsmål, vi oftest får fra vores færdiguddannede medlemmer i deres første job.

Ved du ikke, om du gør det godt nok?

– Søg feedback

Er du i tvivl om, du skriver godt nok, er kreativ nok, hurtig nok eller noget helt fjerde?

Det er næsten et vilkår, når man er ny på arbejdsmarkedet.  Så søg feedback. Det kan både være fra kolleger eller leder. På den måde kan du få afstemt, om din forventninger til dig selv er for høje, eller om du er på rette vej. Når vi tvivler på vores egen formåen – hvilket (desværre) er HELT ALMINDELIGT i første job, så kan vi have svært ved vurdere, hvornår en opgave er færdig, fordi vi kan blive ved og ved med at finpudse og lave om. Og det forsinker jo immervæk arbejdet. Derfor er feedback en god måde at få bekræftelse på. Og i øvrigt også få talt åbent om, der er noget, du skal lave på en anden måde. Fordi det er jo en læringsproces – og derfor skal du se læring og konstruktiv kritik som en kærkommen guideline og ikke som et tegn på, at du ikke er god nok fagligt

Er du i tvivl om, hvordan en opgave skal løses?

- Søg afklaring, så du har nogle klare rammer.

Det er tæt på umuligt at arbejde med og lykkes med noget, som man faktisk ikke helt kender formålet med og rammerne for. Så når du får en opgave, som du bliver i tvivl om, hvordan du bedst løser, skal du søge afklaring. Gerne før end senere. Man dumper ikke ved at bede om forventningsafstemning og afklaring. Tværtimod fremstår man ansvarsfuld – og det kan jo være at opgavestilleren ligefrem selv kan blive skarpere på forventningerne til opgaven. Det du kan spørge til er: Hvad er formålet med opgaven? Er der særlige forventninger til slutproduktet? Er der noget, du skal prioritere højere end andet? Er der andre parter, der skal involveres, og hvad er deres rolle? Hvor meget tid forventes det, at du bruger på det? Hvornår er deadline?

Har du svært ved at nå dine opgaver?

– Bed om hjælp til prioritering

Som kommunikatør har du højst sandsynlig en bred vifte af opgaver, du skal løse. Selvom du flittigt har taget din outlook-kalender i brug, så kender du måske alligevel til påmindelsen, som kontinuerligt popper op, og som du forsøger at kvæle ved at udskyde den. Men det er en stærk katalysator for stress, kontinuerligt at udskyde arbejdsopgaver, fordi de ligger og rumsterer i baghovedet konstant. Her vil det være en god ide at bede om hjælp til at prioritere dine opgaver. Hvad er vigtigst? Og hvornår er deadline? Det kan være, at det, der er vigtigst for virksomheden og dens kerneydelse ikke, er det samme som, det der virker vigtigst for dig – så søg afklaring hos din leder. Det er din leders opgave at hjælpe dig med at prioritere og lede dig på vej.

Din leder og kolleger er ikke tankelæsere

- Så fortæl, hvad du er i tvivl om, og hvad du har brug for.

Det vil du altid komme længst med – gennem hele arbejdslivet. – Det er det vigtigste råd, som vil gå igen og igen.

Du er måske bange for at fremstå for usikker, men faktisk forholder det sig sådan, at du fremstår troværdig og tillidsskabende. Og langsomt vil du vænne dig til automatisk at forventningsafstemme og tage flere og flere beslutninger selv.

Det gælder sig også, hvis du ønsker dig nogle nye opgaver eller at komme med på et projekt. Det kan godt være, din leder overordnet kender til din uddannelse og baggrund, men du gør det en del nemmere, hvis du selv siger til, hvis der er noget, du gerne vil nu og på sigt.

.

Edit page