Holder dine jobdrømme i virkeligheden? Her er 5 trin til at teste det

/files/assets/news/ruffa-jane-reyes-p6mdg0z5thc-unsplash-stor.jpg
9. februar 2023
Af Bitten Kjærgaard

Går du rundt og har et job i tankerne som du tænker må være dine drømmes mål? Så skal du måske give dine tanker en virkelighedstest.

Med SMART mål-modellen skal du tænke dit mål igennem fem faser for at se, om det er holdbart og opnåeligt. Nogle gange må du gå frem og tilbage mellem trinene, da alle trin hver for sig skaber afklaring. Det er også en vigtig pointe, at man ikke skal arbejde sig væk fra noget – fx et job, man ikke er glad for, men derimod hen mod noget, man godt kunne tænke sig.

Her er de 5 trin du kan gå igennem for at teste om dit jobønske er realistisk

1) Specifikt: Hvad er det helt konkret du vil opnå?

Vi har en tendens til at være for uspecifikke, når vi sætter os et mål. ”Jeg vil bare gerne arbejde som kommunikationsmedarbejder”. Det er svært at arbejde henimod og dermed svært at skabe motivation omkring. Spørg dig selv hvilke specifikke opgaver, du vil arbejde med. Branche? Privat eller offentligt? Gør det så konkret som muligt. Det kan også være, at du vil tjene et bestemt antal kroner mere, have mere fleksibilitet i arbejdstiden eller at du gerne vil arbejde med noget meningsfuldt – men hvad?

2) Målbart: Hvornår er du i mål? Hvad er til stede? Hvad har du, når du når dit mål som du ikke havde før?

Hvordan ved du, at du har nået målet? Sikke et åndssvagt spørgsmål tænker du måske. Det er vel når jeg har fået jobbet. Og ja det er ganske rigtigt. Men prøv at udvide det til mere end det. Hvad er det, du forventer at have i det job? Er det pengene, der er vigtigst? Lokation? Kolleger? Fleksibilitet? Hvordan kan du måle, om din jobglæde er højere? Det skal være noget, du rent faktisk kan måle om er til stede.

3) Attraktivt og accepteret: Hvorfor gider du kæmpe for at nå det her mål? Er det accepteret af dine omgivelser?

Målet skal være attraktivt, ellers gider du alligevel ikke arbejde hen mod det. Det hænger også sammen med, at man ikke bare skal ville væk fra noget. Undersøg også om branchen, jobbet eller virksomheden er som du tror. Hvis du har en formodning om, at du gerne vil arbejde på bureau, så tal med folk der gør det, og find ud af, om det er som du forestiller dig.

Det andet er, at det skal være accepteret af for eksempel din partner. Hvis det ikke kan hænge sammen med, at du får et job 70 km væk, eller at du skal være på arbejdspladsen fra 8-17, så vil det ikke være holdbart på sigt.

4) Realistisk: Har du de ressourcer, der skal til for at nå målet?

Målet skal selvklart være realistisk. Det hænger igen lidt sammen med, om det er accepteret. Det hænger også sammen med, om du har de rette ressourcer og kompetencer til at opnå målet. Og evt. det rette netværk. Derfor skal du spørge dig selv, om der er kompetencer du skal have udviklet, kurser du skal tage, folk du skal begynde at netværke med. En vigtig del er selvfølgelig også arbejdsmarkedet, og det udbud og den efterspørgsel der er. Her er der altid nogle brancher og funktioner, der vil være sværere at komme ind i end andre. Det kan også handle om timing i forhold til, hvornår det giver mening at skifte.

5) Tidsbestemt: Hvornår er din deadline?

Sidst men ikke mindst. Sæt deadlines. Og gerne delmål. Din deadline må højest være tre måneder ude i fremtiden, ellers bliver det for diffust at arbejde henimod.

Når du har sat dit mål og dine delmål, laver du en handleplan. Hvem skal kontaktes og hvornår! Og ja det er en helt anden historie.

Foto: Ruffa Jane Reyes

Kunstig intelligens

6 AI-tip: Bliv teknologiens mestertræner

De nye AI-værktøjer skal løbende trænes for at udvikle sig. Lidt ligesom mennesker. Men hvordan gør du? Kommagasinet har søgt råd hos to profiler.

Kunstig intelligens

8 tip: Tættere på personlige e-commerce-oplevelser med AI

AI kan - i hvert fald på papiret - bidrage til stærkere personalisering, der kan forbedre kundetilfredshed, øge salget og styrke kundeloyaliteten.

Kunstig intelligens

8 AI-veje til bedre nyhedsbreve

Der er mange muligheder for at give nyhedsbrevet et boost. Vi har bedt to eksperter give deres bedste råd.

Edit page