6. september 2020

Hej, jeg hedder Christian

/files/assets/news/andrew-welch.jpg

Om du skal til jobsamtale, netværksarrangement eller bare tilfældigt møder lige den person der kan tage din karriere til det næste niveau, så er det altid godt at være forberedt på spørgsmålene: ”Hvem er du, hvad kan du tilbyde, og hvorfor er du relevant for mig?” Elevatortalen er en ultrakort fortælling om dig selv, hvor du i dit første møde med et andet et menneske giver præcise svar på hvem du/din virksomhed er, hvad du kan og hvad du vil. Læs tre elevatortaler her og få hjælp til at forberede din egen.

At skrive en elevatortale er mindre kompliceret, end det lyder. Det vigtigste er: Én klar pointe som fremlægges hurtigt, målrettet virksomheden og deres branche, støttet op af relevant faglighed, og som åbner samtalen op i forhold til dit ønskede udbytte. Det er alt der skal til.


Kommunikation og Sprog giver dig her et par opfundne eksempler på korte elevatortaler, som du kan lade dig inspirere af, hvis du skal bruge et fingerpeg til, hvordan en elevatortale kan se ud.

1. En elevatortale fra en kommunikationsstuderende på en jobmesse, som skal sælge sig selv til en stor privat virksomhed i forhold til et medbragt studiejob:
”Hej, jeg hedder Christina Jensen og jeg er i gang med min kandidat i Kommunikation. Jeg brænder særligt for ekstern kommunikation på sociale medier – jeg var blandt andet i praktik hos Københavns Kommune, hvor jeg var med i lanceringen af kommunens satsning på Facebook og fik samlet de første af deres nu 22.000 følgere.

Jeg læste om jeres virksomhed her inden jeg tog til messen, og synes særligt jeres aktuelle projekt med at komme ud på nye sociale platforme lyder meget spændende. Jeg kunne se at I søger en studentermedarbejder, og jeg ville være den perfekte kandidat til at producere godt og engagerende indhold til jeres kunder. Jeg ville høre om jeg kunne aflevere mit CV og stille nogle spørgsmål til stillingen, så jeg kan skrive den bedst mulige ansøgning?”

2. En elevatortale fra en marketingansvarlig, som har mødt en potentiel kunde til et netværksarrangement
”Hej, jeg hedder Christian og arbejder hos Content Analytics, hvor vi arbejder med at udvikle vores kunders hjemmesider med særlig fokus på nye muligheder i digitale medier, SEO-tekstoptimering og CSR. Vi har senest udarbejdet et stort projekt for en lokal værktøjsforretning, som var meget i tvivl om hvor meget en opdatering af deres hjemmeside kunne hjælpe dem. Men efter bare 3 måneders arbejde med deres digitale platforme, var vi med til at sikre dem et øget salg på over 30%. Har i tænkt på, om en SEO-optimering af jeres hjemmeside kunne skabe værdi for jeres kunder? Vi er altid klar til at hjælpe, også med sparring.”

3. En elevatortale fra en jobsøgende kommunikatør, som skal præsentere sig selv i starten af en jobsamtale:
”Mit navn er Mia Jensen. Jeg søgte oprindeligt stillingen, fordi jeg synes det kunne være spændende at arbejde for et brancheledende kommunikationsbureau, hvor jeg kan skabe værdi for en stor kundekreds med mine 3 års erfaring med knivskarp, brugerrettet kommunikation. Jeg synes samtidig jeres aktuelle udfordringer er spændende, og noget jeg ville kunne være med til at løse. Eksempelvis ville jeg gerne hjælpe med at optimere jeres nyhedsbrev for at nå nye kundegrupper, og skrive artikler til jeres sociale medier som kan sælge jeres største succeser.
Jeg tror jeg hurtigt vil kunne skabe værdi og resultater for jer. Er der noget i min faglige baggrund, i er interesserede i at få uddybet?”

Tips til din elevatortale
Ovenstående eksempler på elevatortaler kan inspirere dig til din, men Kommunikation og Sprogs karriereafdeling giver dig her desuden et par korte tips til, hvordan du skruer den perfekte elevatortale sammen.

1. Den skal være kortfattet
Man siger, at en elevatortales succes ofte er afhængig af den første sætning. En elevatortale har til formål at præsentere din faglighed kort og uden at gøre det til en tale: Du har kun 10-30 sekunder til at kommunikere din værdi på en overbevisende måde. Så selv om man kan fristes til at uddybe sin succeser og fremhæve alt det, man vurderer kunne være relevant, er det ikke altid en god idé. Hvis du fanger modtagerens opmærksomhed, får du måske mulighed for at uddybe de vigtigste pointer på et senere tidspunkt. Men i første omgang er det vigtigste at være kortfattet og åbne for dialog.

2. Den skal have få knivskarpe pointer
Formålet med en elevatortale er ikke at give et samlet overblik over dit arbejdsliv og faglighed, men at fremhæve det allervigtigste for din modtager. Du bør derfor begrænse dig til at fremhæve én eller max to helt definerede pointer, og bygge din tale op omkring dem: Hvad er det absolut vigtigste at få frem, hvis du skulle prioritere? Hvad definerer din kernefaglighed mere end noget andet? Hvad er din vigtigste kompetence eller resultat? Hvis du er i tvivl, kan du enten tage udgangspunkt i din nyeste og mest aktuelle erfaring, eller i din største og vigtigste ambition for fremtiden.

3. Den skal være inviterende
Formålet med en elevatortale er at skabe interesse for at høre mere om dig og din faglighed, uden at trætte modtageren kun med fakta. Udover at dit budskab skal ud, skal din tilhører få lyst til at kommentere eller spørge ind til det, som du lægger op til. Hvad er din relation til deres branche og virksomhed? Hvad er din vigtigste faglige og personlige motivation i dit arbejdsliv? Sørg for at lægge op til sparring og debat, og at din fremlæggelse ikke kun er en lang liste over resultater.

4. Den skal være målrettet og fleksibel
Det kan være nemt at tænke på elevatortalen som en automatisk indgang til alle faglige samtaler. Men de mennesker du møder er forskellige: De kommer fra forskellige brancher, har forskellige ansættelser og baggrunde, og du har forskellige behov for at snakke med dem. Du vil også møde dem i forskellige kontekster, og en elevatortale til en jobmesse er anderledes end til jobsamtale. Ligesom enhver anden præsentation af din faglighed, bør din elevatortale kunne vinkles i retning af din og modtagerens behov: Hvor kender du dem og deres virksomhed fra, og hvorfor synes du de er særligt relevante for dig? Hvilke løsninger kan du tilbyde særligt dem, i forhold til dine tidligere erfaringer? Hvad håber du at opnå med særligt denne samtale?
Det betyder ikke, at man ikke skal være velforberedt og holde fast i den centrale pointe - for der er selvfølgelig en lang række fællesfaktorer, og du skal ikke starte forfra hver gang. Men du bør være forberedt på at tilpasse vægtningen, detaljeringsgraden og rækkefølgen af informationen, og altid være opmærksom på hvad dit formål med samtalen er.

5. Den skal testes, og du skal turde bruge den
Øvelse gør mester. De første mange gange du holder din tale, vil du sikkert føle du vrøvler, undgår pointen eller føler du holder en tale, i stedet for en struktureret præsentation. Prøv din tale af på dine venner, kollegaer, kæreste eller familie. Prøv forskellige vinkler, fokuser på forskelligt indhold, eller på forskellige faglige profiler. Øvelse gør mester, med elevatortaler som med så meget andet.
Samtidig er en elevatortale aldrig stærkere end den kontakt du skaber, og når du først har gennemarbejdet og testet din elevatortale, er det vigtigt at du får den brugt. Prøv den af til netværksmøder eller arrangementer, hvor det måske ikke er så vigtigt hvor klart du skinner igennem, og i andre sammenhænge hvor du er ude som repræsentant for din faglighed. Så er du sikker på, at den virker når det gælder.