For nylig lagde vi et opslag på KS’ profil på LinkedIn, hvor vi bad jer om at vælge mellem fire emner om strategisk kommunikation, som I gerne ville vide mere om.
Forandringsledelse løb med flest stemmer, som det emne I især gerne vil blive klogere på.
Det forstår jeg godt, for I har som kommunikatører en særlig vigtig rolle at spille, når jeres organisation står foran forandringer.
Som kommunikatører er I fødselshjælpere for ledelsens ambition om at ændre en organisatorisk praksis. Kommunikatøren har en central rolle i at producere og evt. formidle budskabet om den forestående forandring, men det er vigtigt, at du som kommunikatør sørger for, at der er rolleklarhed. Din ledelse, dvs. CEO og mellemledere, ejer og formidler budskabet. Du hjælper dem fra kulissen med at vinkle og time det.
Den organisatoriske ubalance
Desværre er organisatorisk ubalance et indbygget vilkår i forandringsledelse. Karikeret beskrevet har topledelsen brugt måneder på at analysere, risikovurdere og udstikke en retning. Mellemlederne får nogle dage til at tilpasse ændringen til deres egen afdeling og modellere lidt på formen. Og medarbejderne får et par timer på et stormøde til at blive orienteret om en ny dagligdag.
Det, der er ‘old news’ for din ledelse, er ny og angstprovokerende information for medarbejderne. Én linje i et strategi-PowerPoint afføder en kaskade af praktiske og følelsesmæssige spørgsmål fra dine kolleger (hvor skal jeg sidde? Kan jeg finde ud af det nye system? Hvad med min ‘workBFF’? Bliver jeg fyret?
Husk: Din ledelse vil mene, at de har sagt det. Mind dem om, at de skal gentage det. Mange gange. Definer et entydigt budskab fra alle led i linjen (fra CEO til teamleder), svar på spørgsmål og tydeliggør alle de skridt på vejen, medarbejderne skal tage for at ændringen er vellykket på plads.
Spot det tidligt
Forandringsledelse er et strategisk ønske om at tilpasse organisationen, så den er handlekraftig til nye omstændigheder. Så hvad kan du, som kommunikatør holde øje med? Nedenfor er nogle af de mest gængse situationer. Stil under alle omstændigheder spørgsmål til din egen organisation; du er den, der kender den bedst.
Skal I have nye systemer?
Er de gamle forældede? Skal I med på AI-toget? Eller er der nye krav/ ændret regelgrundlag om fx: journalisering, afrapportering eller kvalitetssikring?
Er der organisatoriske ændringer på vej?
De har tit et økonomisk ophæng. Det kan findes i alt fra udsving i produktion og efterspørgsel, pres fra konkurrenter, vækst eller besparelser, som bliver omsat til alt fra produktudvikling, markedsføringstiltag, etablering af nye kunder til fusioner, fyringer opkøb og outsourcing.
Har I behov for at handle på forventninger eller krav fra omverden?
Det handler ofte om det, vi lidt kækt kalder de store dagsordener. Grøn omstilling, ESG, diversitet, EU-krav og forordninger. Og kan afspejle sig i alt fra bias-filtrering af ansøgninger til en ændret tilgang til monitorering af leverandøransvar og CO2-udledning.
Jeg møder flere og flere kommunikatører, som kommer tættere på det strategiske maskinrum. Er det en situation du har brug for hjælp til at navigere i? Så book en karrieresparring og meld dig til vores webinarserie om at være sparringspartner for din ledelse.
Foto Unsplash