Karriererådgiverens blog

Stress behøver ikke være din fjende

/files/assets/news/Ask-Lehrmann-1651737468.jpg
1. marts 2023
Af Ask Lehrmann

Det er forventeligt, måske endda uundgåeligt, at du reagerer med stress og negative tanker, når du befinder dig i en ny og ukendt situation, for eksempel et skift i arbejdslivet. Men stress behøver ikke være din fjende – det vigtigste er at lytte til dig selv og kroppens signaler.

Mange karrieresamtaler i Kommunikation og Sprog handler om skift i arbejdslivet. Det kan være, når man som dimittend udskifter studielivet med ledighed og tvivl. Eller det første job, og alle de forventninger der følger med. Eller at flytte til den anden ende af landet efter et job, og ende væk fra familie og netværk. Eller det første store skift i arbejdslivet, hvor de trygge rammer på en velkendt arbejdsplads udskiftes med noget helt nyt og anderledes med nye arbejdsopgaver, kolleger og ansvarsområder.

Alle de former for skift fylder meget for vores medlemmer, og de kan ikke bare skabe forventninger, men også utryghed, nervøsitet, stress og ubehag.

Jeg synes emnet var interessant at dykke ned i, for hvordan skal man håndtere den stress, man oplever i situationer med omskiftelighed? Så jeg har spurgt psykolog Stina Knudsen, terapeut på Hejmdal privathospital, hvordan man kan navigere i de mange tanker der kan fylde, når man står overfor et stort skifte i arbejdslivet:

”Der er visse ting der er ude af vores kontrol. Tanker som rumsterer grundet et nyt forhold i fremtiden – det man kalder en triggersituation. Det er de umiddelbare negative tanker, eller stress, som vi vil opleve, når vi befinder os i noget nyt og ukendt. Og det er forventeligt - måske endda uundgåeligt. Stress er som sådan ikke farligt, for det er bare et andet ord for kroppens respons på forandring. Det bliver kun et problem når stressen fortsætter uden afbrydelse, uden at man kan give slip på den, eller hvis man bliver overvældet af den.”

Stressen forbundet med overgangsperioder er altså fuldt ud forventelig – og oftest helt uskadelig, uddyber Stina Knudsen:

”Mange ser den oplevede stress som kroppens forsøg på at modarbejde os. Det er let at tænke, at stressen spænder ben for det, vi gerne vil. Spørgsmålet er dog, om det er tilfældet. For stressen er en del af vores helt naturlige overlevelsesmekanisme og kroppens reaktion på noget nyt.

Så det er en god idé at ændre sit forhold til den - og fremfor at se den som en fjende, så forstå, at det kroppen prøver at gøre, er at følge med os, og give os energi nok til at håndtere den udfordring, vi står overfor. Altså kroppens forsøg på at hjælpe os, men uden den bevidsthed hjernen har til at tolke på de faktiske forhold.”

Hvis du føler ubehag og stress i forbindelse med et skifte i dit arbejdsliv, har Stina Knudsen denne anbefaling:

”Brug den energi din krop giver dig. Forstå det som benzin, og se, om du kan bruge det som stressen giver dig positivt. Og når så kroppens naturlige energiniveau er løbet tør, så lad være med at overhøre, når du har brug for en pause – for det har man også i en overgangsperiode. Det hele handler om balance.”

Næste gang du står overfor en omvæltning i dit arbejdsliv, så husk tilbage på denne gode pointe. Stress behøver ikke være din fjende – det vigtigste er at lytte til dig selv og kroppens signaler.

Foto Mikal Schlosser

Kunstig intelligens

6 AI-tip: Bliv teknologiens mestertræner

De nye AI-værktøjer skal løbende trænes for at udvikle sig. Lidt ligesom mennesker. Men hvordan gør du? Kommagasinet har søgt råd hos to profiler.

Kunstig intelligens

8 tip: Tættere på personlige e-commerce-oplevelser med AI

AI kan - i hvert fald på papiret - bidrage til stærkere personalisering, der kan forbedre kundetilfredshed, øge salget og styrke kundeloyaliteten.

Kunstig intelligens

8 AI-veje til bedre nyhedsbreve

Der er mange muligheder for at give nyhedsbrevet et boost. Vi har bedt to eksperter give deres bedste råd.

Edit page