8 tip: Tættere på personlige e-commerce-oplevelser med AI

/files/assets/news/billeder-til-artikler-juli-2024-(1200-x-628-px).png
Anna Katrine Matthiesen (billede), partner hos Vertica, og Thomas Terney, selvstændig rådgiver og AI-ekspert, giver gode tips til personlige e-commerce-oplevelser med AI. ( Foto: PR )
5. juli 2024
Af Uffe Jørgensen Odde

AI kan - i hvert fald på papiret - bidrage til stærkere personalisering, der kan forbedre kundetilfredshed, øge salget og styrke kundeloyaliteten.

Personalisering. En-til-en-kommunikation. En skræddersyet købsoplevelse.

Kært barn har mange navne, men har altid været svær - hvis ikke umulig - at levere.

Men med den igangværende AI-revolution får kommunikations-folket nye værktøjer mellem hænderne, så forbrugernes forventninger om skræddersyede oplevelser, der matcher deres præferencer og behov måske endelig kan opfyldes.

Men hvor skal man lige begynde sin rejse?

Kommagasinet har bedt Anna Katrine Matthiesen, der er partner hos Vertica, og den selvstændige rådgiver og AI-ekspert Thomas Terney om at give deres bedste tip til, hvordan k-folk kan anvende kunstig intelligens, når det handler om personalisering og e-commerce.

Automatiser din content

Et af de nemmeste steder at starte med AI inden for e-commerce er ved at automatisere din content, særligt dine tekster. Produkttekster, SEO-tekster, blogindlæg, nyhedsbreve - you name it - så er der mulighed for at optimere. Med relativt små greb kan du få produceret større mængder af content til dine kunder, og ikke mindst kan du rykke et skridt tættere på drømmen om måske også at levere personaliseret content til dine kunder.

- Anna Katrine Matthiesen, partner, Vertica

Produktoprettelse

Arbejder du med e-commerce, kender du udfordringen med at arbejde med produktoprettelser. Og har du mange produkter og en stor tilstrømning af nye, er der et konstant flow af arbejde, du skal have gjort. Men her er AI din ven. Ved at automatisere opgaver som kategorisering, tagging og produktberigelse kan du spare store mængder tid og samtidig mindske de mange små menneskelige fejl, som vi alle laver.

- Anna Katrine Matthiesen, partner, Vertica

Kig på hele din værdikæde

Det er ikke kun på websitet, at der er gevinster at hente med AI. Det gælder faktisk hele din værdikæde. Kigger du for eksempel på inventory management eller demand forecasting, er der meget, der kan optimeres. Med demand forecasting kan du i højere grad forudsige dine kunders efterspørgsler og sørge for, at du har de helt rigtige ting på lager.

- Anna Katrine Matthiesen, partner, Vertica

Vær nysgerrig

Det er efterhånden lidt en floskel at sige “vær nysgerrig”, “hold dig opdateret”, “uddan dig”, men ikke desto mindre er det en af de vigtigste ting inden for AI. For med den hastighed, området udvikler sig, er det alfa og omega, at du er up to date med den nyeste viden. Følg med på blogs, i vores, Verticas, AI-nyhedsbrev eller lyt til DR's podcast PROMPT. Vigtigst af alt - vær nysgerrig - for AI vil bevæge sig med lynets hast i de kommende år.

- Anna Katrine Matthiesen, partner, Vertica

Mindre skrivning

Den der ide om, at alt bare kommer til at køre af sig selv, tror jeg ikke helt på. Så når vi taler om automatisering, ser jeg det som “mig plus noget andet.” Mange er - med rette - bekymrede for AI-udviklingen og kommunikatørers opgave bliver langt højere grad at være retningsgivende og instruerende for de nye værktøjer. Hvis man endelig skriver tekster selv, så vil det være fordi, man skal bruge dem som træningsmateriale.

- Thomas Terney, selvstændig rådgiver og AI-ekspert

Personalisering i stor skala

AI er teknologien, der bringer os meget tæt på den ultimative personalisering - a customer segment of one. AI tilbyder, at jeg kan lave en model over verden, som kan have forskellige udtryk. Vi kan forklare og præsentere de samme ting, men med vidt forskellige ord, sprogbrug, tone of voice og så videre. Det er personalisering. Vi kommer til at være meget mere fokuserede på, at AI-modellerne har de rigtige data og at de kommunikerer i forhold til de data. Men selve skrivningen - den bliver klaret af AI’en.

- Thomas Terney, selvstændig rådgiver og AI-ekspert

Vær OBS på benspænd

Vi har en tendens til at overvurdere teknologien på den korte bane, men undervurderer den på den lange bane. Vi overvurderer det på den korte bane, fordi det kan være super komplekst at implementere det her. Tænk på hvor stort et mareridt e-commerce var for 20 år siden. Nu er det noget nemmere at blive flyvende. Men selv om vi for eksempel har mulighed for at lave personaliseret indhold i meget stor skala, så er der en række forhold, som blokerer eller udfordrer: Der er mange brugere, som siger nej til cookies, der er GDPR-reglerne, som skal overholdes, og der er mødet mellem drømme og hvad ens IT-setup egentlig kan.

- Thomas Terney, selvstændig rådgiver og AI-ekspert

Et lille PS

Hvis du ikke allerede har set Googles Project Astra, så tjek det ud og få en fornemmelse af, hvordan vi i fremtiden måske vil bruge AI som en daglig hjælper. Og har du ikke talt med ChatGPT endnu, så prøv det også lige af. Skal du i sommervarmen lytte til lidt nyt om AI, så find podcasten Tech Tonic (Financial Times) serie “Superintelligent AI” eller MIT's podcast “Me, Myself and AI”. Så er der lidt at lytte til, når du ligger og slapper af på terrassen.

- Anna Katrine Matthiesen, partner, Vertica

Kunstig intelligens

6 AI-tip: Bliv teknologiens mestertræner

De nye AI-værktøjer skal løbende trænes for at udvikle sig. Lidt ligesom mennesker. Men hvordan gør du? Kommagasinet har søgt råd hos to profiler.

Kunstig intelligens

8 AI-veje til bedre nyhedsbreve

Der er mange muligheder for at give nyhedsbrevet et boost. Vi har bedt to eksperter give deres bedste råd.

Kunstig intelligens

6 AI-tip: Sådan styrer du kommentarsporet

Nye AI-værktøjer kan være brugbare for kommunikatører. Kommagasinet har bedt to profiler pege på, hvordan k-folk kan anvende kunstig intelligens til at styre kommentarsporene.

Edit page