KS mener

Skal vi arbejde mere eller skal vi arbejde smartere?

/files/assets/news/vitolda-klein-yijio2dhwwy-unsplash.jpg
30. november 2023
Af Cathrine Holm-Nielsen

Vi skal ikke hylde at hente børn sent eller at arbejde til sent. Vi skal heller ikke hylde at hente tidligt. Det er ikke alle, der har mulighed for det. Vi skal derimod hylde et arbejdsmarked og en arbejdsplads, hvor der er plads til fleksibilitet og til at arbejde smartere.

Regeringen mener, at danskerne ikke vil arbejde nok, og den bekymrer sig om arbejdsudbuddet. Senest hylder den forældre, der henter deres børn sent, fordi de skal være stolte over det bidrag, de leverer til samfundet.

I KS mener vi, at vi hellere skal have en dialog om, hvordan vi kan arbejde smartere, og hvordan vi kan skaber rammerne for et fleksibelt arbejdsliv. Tiden og det at arbejde sent bør ikke være et mål i sig selv. Og vi er selvfølgelig godt klar over at ikke alle faggrupper nødvendigvis har mulighed for den fleksibilitet i deres hverdag, som mange KS’ere har.

“Lad være med at kigge ned i jorden, når du henter dine børn, lige før børnehaven lukker. Gå med rank ryg. Du har intet at skamme dig over. Vær stolt over det kæmpe bidrag, du leverer til samfundet.

Sådan siger den socialdemokratiske minister Kaare Dybvad Bek i et interview med Jyllands-Posten. Her fortæller han, at han har fået nok af den udskamning, han oplever, at fuldtidsarbejdende forældre bliver udsat for.”

Udmeldingen kommer som led i regeringens (Socialdemokratiets) fortælling om, at danskere arbejder for lidt, og at det går ud over velfærdsstaten. En fortælling, som også Akademikerne har adresseret i denne uge. Læs 'Socialdemokraterne har glemt noget vigtigt' her.

Arbejdstid og arbejdstilrettelæggelse er – set med KS øjne - i stadig bevægelse. Og noget vi stadig skal diskutere for at få greb om det på den rigtige måde. For nogle år siden var der efterspørgsel på, om daginstitutioner kunne holde åbent længere, og der var tendenser til, at kun den ene part i et forældre-forhold arbejdede osv.

Vi skal ikke hylde at hente børn sent eller at arbejde til sent. Vi skal heller ikke hylde at hente tidligt. Det er ikke alle, der har mulighed for det. Vi skal derimod hylde et arbejdsmarked og en arbejdsplads, hvor der er plads til fleksibilitet og fx at arbejde mere i nogle perioder/livsfaser og mindre i andre. Vi skal understøtte individet, men med kollektive muligheder.

For øjeblikket og op til f.eks. OK 24 taler vi meget om ønsket om fleksibilitet i arbejdslivet.Vi er i en brydningstid, hvor arbejdslivets traditionelle tilrettelæggelse og arbejdstid er på dagsordenen. KS’ medlemmer søger efter balance, fleksibilitet og mening i arbejdslivet som aldrig før. Og i stedet for at afvise nye måder at arbejde på og de behov, der er opstået, må vi lære af de virksomheder og kommuner, der går forrest og eksperimenterer med, hvordan arbejdslivet kan organiseres, så det skaber bedre balance. Derfor skal vi også kigge på den ledende diskurs, der er på området og nuancere den: At arbejde mange timer er ikke nødvendigvis ensbetydende med at levere et godt stykke arbejde.

Ønsket om mere fleksibilitet i arbejdet betyder, at vi er ved at få et helt andet syn på, hvornår vi arbejder. I forskellige faser af livet, vil der være brug og mulighed for både at arbejde mindre og at arbejde mere. Da vi alle sammen skal være på arbejdsmarkedet i længere tid, skal vi også være opmærksomme på, at vi skal kunne holde til det.

KS kommer til at sætte mere fokus på det bæredygtige arbejdsliv i den kommende tid. Det bliver blandt andet med fokus på stigende arbejdsmængder, hvordan vi tilrettelægger vores arbejde, holder pauser, holder fri og leder os selv. Hvordan kan vi arbejde smartere, og hvad kan AI gøre for os? Følg med i nyhedsbrevene og i Kommagasinet.

Foto Vitolda Klein

Kunstig intelligens

6 AI-tip: Bliv teknologiens mestertræner

De nye AI-værktøjer skal løbende trænes for at udvikle sig. Lidt ligesom mennesker. Men hvordan gør du? Kommagasinet har søgt råd hos to profiler.

Kunstig intelligens

8 tip: Tættere på personlige e-commerce-oplevelser med AI

AI kan - i hvert fald på papiret - bidrage til stærkere personalisering, der kan forbedre kundetilfredshed, øge salget og styrke kundeloyaliteten.

Kunstig intelligens

8 AI-veje til bedre nyhedsbreve

Der er mange muligheder for at give nyhedsbrevet et boost. Vi har bedt to eksperter give deres bedste råd.

Edit page