Sådan undgår du at skrive det samme i CV og ansøgning

/files/assets/news/foto---maxim-ilyjahov-1684752774.png
24. august 2023
Af Bitten Kjærgaard

Der skal være forskel på det, der står i CV’et og det der står i ansøgningen, og det kan bare være rigtig svært at navigere i. Derfor giver KS’ karriererådgiver dig her 3 tips til, hvordan du kan skrive en ansøgning og et CV, hvor der ikke står det samme.

Når vi i KS giver feedback på CV og ansøgning, støder vi ikke sjældent på en ansøgning, som (rigtig fint) beskriver, hvad ansøgeren tidligere har lavet. Problemet er ofte bare, at vi lige har læst det samme i CV’et. Det er en ganske almindelig overbevisning, at man jo skal fortælle om alle de fede ting, man har lavet i ansøgningen. Og det skal man også i nogen grad – bare på en anden måde. Men der skal altså være forskel på det, der står i CV’et og det der står i ansøgning. Her kommer derfor tre elementer, du kan holde øje med, når du arbejder med dit materiale:

1. CV, ansøgning og jobopslag er en treenighed, som skal hænge sammen

Det siger måske sig selv, men jobopslaget fortæller ansøgeren hvilke opgaver, arbejdspladsen skal have løst. Og ansøgningen skal være et svar på opslaget. Hvis opslaget ikke er tydeligt, er det næsten umuligt at skrive en målrettet ansøgning. Derfor anbefaler vi at ringe på opslaget, hvis du sidder tilbage med spørgsmål.

2. CV’et er bagudrettet og handler om dig

Hvor ansøgningen svarer på jobopslaget, så er CV’ets rolle at vise, at du har de kompetencer, erfaringer og resultater, der skal til for at varetage jobbet. CV’et er derfor et dokument, der udelukkende handler om dig, og de ting du har lavet, som er relevante og positionerer dig godt i forhold til det specifikke job. Uddannelse, erhvervserfaring, kurser og frivilligt arbejde underbygger dine udsagn i ansøgningen om, hvorfor du er kompetent til at varetage stillingen. Og CV’et skal målrettes hver gang, du søger et job. Der er forskel på hvilke kompetencer, du skal fremhæve, hvis du søger et job som Social Media Manager og som Eventkoordinator.

Der er et enkelt afsnit i CV’et, som peger ind i ansøgningen og giver en forsmag på denne. Det er den faglige profil, som står øverst i CV’et. Det er lidt som en bouillonterning, der så giver smag til ansøgningen.

3. Ansøgningen er fremadrettet og handler om virksomhedens opgaver og behov

I ansøgningen skal du vise, at du er en god kandidat til det her specifikke job og det starter allerede i indledningen. Den bedste ansøgning svarer på, hvorfor de skal investere en årsløn i lige præcis dig? Kan de se, at du har forstået dem og deres mission? Ved du, hvad opgaven går ud på? En medarbejder der interesserer sig for det faglige er typisk en medarbejder, der kan være med til at udvikle stillingen og levere de bedste resultater. Du skal derfor ikke skrive, at du søger stillingen for at få udviklet dine kompetencer – selvom det er din private motivation. Virksomheden vil vide ’what’s in it for them’.

Når du kommer til selve brødteksten i ansøgningen, skal du tænke: Hvordan vil jeg varetage dette job ud fra de kompetencer og erfaringer, jeg har? Hvilken effekt kan du skabe og hvorfor er du et godt match? Vær opmærksom på, at dine pointer matcher jobbet på både opgaven og i abstraktionsniveau. Er det et meget producerende job, hvor du skal lave content til sociale medier, så forhold dig til det, de allerede har lavet. Vurder, hvad der fungerer og kom så med konkrete bud på content, som ligger i forlængelse af det. I et mere strategisk job, giver det bedre mening at fortælle om, hvordan du arbejder med at udvikle og implementere strategi – og hvad du har erfaret virker. Det vigtigste er, at du ikke gentager, hvad der står i CV’et. I ansøgningen giver du din modtager et billede af, hvordan du vil løfte deres opgave - og CV’et er begrundelsen for, at du kan levere.

Kunstig intelligens

6 AI-tip: Bliv teknologiens mestertræner

De nye AI-værktøjer skal løbende trænes for at udvikle sig. Lidt ligesom mennesker. Men hvordan gør du? Kommagasinet har søgt råd hos to profiler.

Kunstig intelligens

8 tip: Tættere på personlige e-commerce-oplevelser med AI

AI kan - i hvert fald på papiret - bidrage til stærkere personalisering, der kan forbedre kundetilfredshed, øge salget og styrke kundeloyaliteten.

Kunstig intelligens

8 AI-veje til bedre nyhedsbreve

Der er mange muligheder for at give nyhedsbrevet et boost. Vi har bedt to eksperter give deres bedste råd.

Edit page