Influencerbranchen har været under hård kritik på grund af en lang række sager om skjult reklame og brug af børn i kampagner.
Regeringen er nu gået i gang med at undersøge et nyt lovforslag i Frankrig, der har til hensigt at sætte ind mod influencerbranchen med hårdere straffe for skjult reklame, og børn under 16 skal beskyttes, så de ikke optræder i forældrenes reklameopslag.
”Hvis der er behov for, at vi kigger lovgivningen efter i sømmene, så er regeringen ikke bleg for at stramme reglerne«, siger erhvervsminister Morten Bødskov i et skriftligt svar til Politiken.
Sidste år modtog Forbrugerombudsmanden 100 klager vedrørende skjult reklame. Hovedparten omhandlede influencermarkedsføring, og der er uddelt flere bøder til influencere.
Flere organisationer, blandt andre Børns Vilkår og Medierådet for Børn og Unge, siger, at det kan få alvorlige konsekvenser, når børn optræder som en del af forældrenes influencerkampagner. Børns Vilkår opfordrer til, at man nedsætter en form for etisk råd, der skal sætte nogle tydeligere retningslinjer for influenceres billeddeling.
Foto Maddi Bazocco