Kandidatreformen har været undervejs et par år, indtil videre kun i form af ord eller streger på et stykke papir. De overordnede strukturer og de forskellige elementer har været kendt længe: Adgangsbegrænsning, eller dimensionering, ikke som nu på kandidatniveau, men på bachelor. Omlægning af 30 % eller mere af kandidatuddannelserne. 10 procent skal afkortes til 1, 25 år, 20 procent omlægges til flerårige erhvervskandidatuddannelser. Mest af det hele på de uddannelsesinstitutioner og hovedområder med den højeste ledighed. Og det er samfundsvidenskab og humaniora.
I sidste uge blev omfanget af dimensioneringen meldt ud af Uddannelses- og Forskningsministeriet, med ret omfattende begrænsninger på nogle universiteter.
Her kan du se hvor mange pladser de enkelte universiteter skal skære:
DTU 6,5 %
ITU 6,7 %
CBS 7,1 %
Aalborg Universitet 12,1 %
Københavns Universitet 11,7 %
Syddansk Universitet 9,1 %
Aarhus Universitet 9,5 %
Roskilde Universitet 14,1 %
”Kandidatreformen er desværre en realitet og selvfølgelig ærgrer vi os over, at et flertal i Folketinget har fundet det nødvendigt med en reform, der skærer så mange pladser væk på universiteterne. Ikke mindst i lyset af, at der er stor mangel på højtuddannede i alle brancher, især dem i allerstørst vækst. Det kommer til at koste Danmark og virksomhederne dyrt, hvis vores uddannelser ikke sikrer fundamentet for fremtidens velstand og velfærd. Og mange unge får ikke mulighed for at tage deres drømmeuddannelse, selvom der er efterspørgsel efter dem”, siger KS forperson Cathrine Holm-Nielsen.
”Men i den fase, vi er på vej ind i nu, må vi være konstruktive og få det bedst mulige ud af reformen på trods. Erhvervslivet efterspørger stadig KS’ernes faglige kompetencer, og derfor skal vi have fokus på at styrke kvaliteten af kommunikationsuddannelserne, sikre reelle muligheder for efter- og videreuddannelse, og så skal vi naturligvis have fundet en bæredygtig løsning for små områder, som fx fremmedsprogsuddannelserne,” siger Cathrine.
Næste fase i reformarbejdet bliver at implementere reduktionen af studiepladser og omlægningen af uddannelser på konkrete uddannelser.
Foto Frederik Trovat