En af de mest almindelige udfordringer for mange af vores medlemmer, når de skal sætte sig ned og søge drømmejobbet, er at forklare hvorfor de er en god kandidat til stillingen. For det dækker over en masse facetter af koblingen mellem fagperson og virksomhed: Vinkling og forståelse af kompetencer, branche/virksomhedsforståelse, behovsanalyse, faglig selvtillid og meget andet.
Jeg vil gerne give dig mit bedste trick; en snydekode, som kan bruges både til ansøgningen og inden jobsamtalen: Forestil dig, at det hele gik godt – bedre end godt, helt perfekt! Du blev kaldt til samtale, jobsamtalen gik strålende, og du er klar til løse en masse nye spændende opgaver i en ny stilling. Du sætter dig ned ved skrivebordet, tager fat i opgaverne i stillingsopslaget.. Og hvad gør du så?
Mange faglige beskrivelser går simpelthen tabt i, at det hele bliver abstrakt og teoretisk. For meget tell og for lidt show, for mange resuméer af faglig baggrund, for store krav til, at modtager skal finde ud af hvorfor man er den rigtige til stillingen.
For når det kommer til stykket, hvilken af følgende sætninger fortæller så mest om kandidaten til en markedsføringsstilling:
“Jeg ville elske at være med til at løse jeres mange arbejdsopgaver, og med min marketinguddannelse og 5 års erfaring med marketing fra X, kan jeg løfte en bred palette af digital markedsføring, som sikrer jer mere salg”
Eller:
“I min tid hos X var jeg med til at udvikle en ny indholdsstrategi med større fokus på brugerinddragelse, og det sikrede os højt engagement blandt universitetsstuderende. I skal også markedsføre til en ung målgruppe, og med mig som contentansvarlig vil jeg bruge de erfaringer og få sikret, at vi får etableret en solid tilstedeværelse på TikTok og Instagram, får fokus på mobiloptimering og videoindhold, og fremhævet de mange fantastiske fordele ved vores produkter.”
Og det kan også sagtens gøres uden erfaring, men med fokus på engagement og drive:
“Under min uddannelse har jeg lært vigtigheden af at skrive målrettet til målgruppen, og fange yngre målgrupper på de platforme de gør brug af. Jeg forstår også vigtigheden af at fremstå autentisk, original og kreativ i et marked, hvor der er hård konkurrence om de unges opmærksomhed, og jeg har en masse gode idéer til hvordan vi holder os opdaterede og ikke fremstår gammeldags. Vi kunne eksempelvis..”
Så hvis du er i tvivl, om du får dig selv bragt nok i spil, hvordan du får fremhævet dine kompetencer eller hvordan du får løst en opgave.. Så forestil dig du allerede har jobbet og beskriv hvordan du ville gribe tingene an, hvad du ville gøre, hvad du synes er vigtigt, hvem du ville søge inspiration hos, hvordan du ville gribe en opgave an hvis du var i tvivl. For hvis du kan få virksomheden til at tro på, at du er klar til at gå ind af døren med en masse motivation og gode idéer.. Ja, så er du 90% af vejen med det samme.
Foto Eli Defaria