Konkurrence gav fornyet respekt for kommunikation om klimakrisen

14. december 2023
Af Anne Nimb

Hvilke erfaringer tager Miriam Hindsgaul og Rose Klausen, der deltog i PR World Cup 2023 som de danske repræsentanter, med sig fra konkurrencen? Det har vi interviewet dem om.

Brancheorganisationen Kreativitet & Kommunikation valgte tidligere på året to talenter under 35 år fra den danske PR/PA-industri, Miriam Hindsgaul fra Hindsgaul Kommunikation og Rose Klausen fra Lead Agency, til at repræsentere Danmark ved Next Generation PR World Cup 2023.

Guldmedaljen gik til et britisk team, og her fortæller Miriam og Rose om konkurrencen og hvad de fik ud af at deltage:

Hvorfor valgte I at deltage i PR World Cup?

Miriam: ”Jeg kan huske, at jeg opdagede konkurrencen sidste år og fik sådan et sug i maven af: ’dét skal jeg bare prøve!’. For mig er det kombinationen af at prøve sig selv af under et helt vildt pres og samtidig konkurrere mod nogle af de dygtigste mennesker i verden, der var både tiltalende og pirrende.”

Rose: ”Sidste år var det min tidligere kollega, Sofie Rebecca Høj, der løb med guldmedaljen, sammen med Morten Vester Haldrup fra Advice. Da jeg fik besked om, at min arbejdsplads ville indstille mig i år – og jeg efterfølgende blev udtaget - var der derfor noget at leve op til. Men jeg så det først og fremmest som en helt særlig mulighed for at udfordre mig selv, arbejde sammen med et andet dygtigt menneske og ikke mindst for at slå et slag for det fag, jeg elsker (PR).”

Hvordan greb I det an og hvor meget tid har I brugt på det?

Miriam: ”Vi vidste først en uge før, at vi skulle deltage sammen. Vi kendte ikke hinanden, så vi fik hurtigt en kaffe i kalenderen. Derfra gik det hurtigt.”

Rose: ”Weekenden op til start fandt vi ud af, at det var UNDP, som er FN’s førende udviklingsorganisation, der ville stille briefet. Derfor brugte vi weekenden på at lære dem at kende som organisation – hvad står de for, hvad er deres formål, tone of voice og tidligere kampagner.”

Miriam: ”Det er svært at sige, hvor meget tid vi har brugt på det samlet. Det har været langt mere end de 48 timer, selve caseløsningen varede. Undervejs var vi også bevidste om, at vi virkelig skulle gøre os umage, fordi der ikke kun var noget på spil for os som individer, men for os som det danske hold.”

Rose: ”Efter aflevering kunne vi puste en lille smule ud, men så var det jo mærkeligt nok også bare tilbage til hverdagen næste morgen, hvor vi begge måtte forsøge at lægge tankerne om VM lidt væk, mens vi tog fat på vores normale opgaver.”

Hvordan løste I opgaven?

Rose: ”Vi lavede et kreativt koncept, der blandt andet blev udfoldet gennem en kampagnevideo, et escape room og andre kampagneaktiviteter som havde til formål at skabe en funnel fra passivitet til klimahandling.”

Miriam: ”Det kreative koncept tog udgangspunkt i de omtrent 40 lande, der har det højeste klimaaftryk per indbygger. Her fandt vi en fælles reference i ”Løvens hule”-konceptet, og det gav god mening at bruge et velkendt forbrugsprogram, da forbrug jo er en hovedårsag til klimaudfordringer, til at stille skarpt på klimahandlinger.”

Rose: ”Ja. Helt konkret sendte vi Earth i ”Løvens hule” for at pitche sig selv som verdens bedste business case foran et panel af verdensborgere. Her var det ikke økonomi, men handling, der skulle investeres.”

Hvad blev I klogere på , når det kommer til PR og klimakrise-kommunikation, ved at deltage i PR World Cup?

Rose: ”Vi var fra start ret bevidste om, at PR i Danmark tænkes meget som presse. Måske kan man sige, at det i denne sammenhæng er lidt mere hen ad kreativ kommunikation med pressevinkler.”

Miriam: ”Enig. Vi fik også fornyet respekt for klimakrise-kommunikation, for det var en central del af briefet, at det ikke måtte være sådan noget dommedagskommunikation. Det skulle være positivt og inspirere til at ændre adfærd for de 80 % af jordens befolkning, der godt ved, at der er problemer, men som hverken kan spejle sig i de 10 % i hver sin ende af skalaen, der hhv., enten er meget aktive omkring klimaforandringer eller som helt benægter dem.”

Hvilke tendenser ser I, når I kigger på besvarelserne og vinderne?

Rose: ”Vi så en stor forståelse for, hvor mange problematikker klimakrisen indbefatter. Oversvømmelser, fødevaremangel og en generel dræning af jordens ressourcer. Nogle havde lavet nedslag i de enkelte problematikker, og vi havde selv valgt at give klimabevægelsen som helhed en form for nyt image ved at demokratisere hvad klimahandlinger er, så flere kan være med.”

Miriam: ”Ja. Vi er stadig stolte over vores løsning, så selvom man jo altid ønsker sig at vinde, må man også bare kippe med hatten af de tre lande, der tog medaljer hjem. Det er aldrig kedeligt at lade sig inspirere af talentfulde mennesker og deres løsninger.”

Hvordan vil I tage jeres erfaringer fra PR World Cup med videre i jeres arbejde med PR og kommunikation om bæredygtighed og klimakrise?

Miriam: ”Jeg kunne rigtig godt lide briefets insisteren på, at der skulle kommunikeres i en positiv og inspirerende tone. Når det handler om så store konsekvenser, som klimakrisen har, er det nemt at forfalde til mere voldsomme budskaber.”

Rose: ”Sandheden er jo, at klimakrisen for rigtig mange (de 80 % af verdens befolkning UNDP kalder for ’the silent middle majority) er for kompleks til, at de er modtagelige for de ellers gode budskaber. Vores løsning forsøgte at udnytte en velkendt ramme – både visuelt, sprogligt og følelsesmæssigt - til at bryde nogle barrierer og gøre modtageren mere modtagelig for det egentlige budskab. Dén tilgang tror jeg meget på, når vi skal kommunikere komplekse dagsordener som denne. Og ligesom Miriam, er jeg også stor tilhænger af en inkluderende tone fremfor at pege fingre, hvis vi skal motivere flere til handling.”

På billedet: Miriam tv, Rose th. Foto PR

KS
Fusion

OBS: Du modtager en vigtig mail om din kontingentbetaling igen i morgen

Hvis du betaler dit kontingent via en PBS-aftale, og du endnu ikke har givet samtykke til, at det kan fortsætte i DM, håber vi, at du vil give os samtykket, når du får den sidste mail om dette i morgen. Vær opmærksom på, at mailen kommer fra en anden mailadresse, end du er vant til.

Fusion

Janne Gleerup er valgt til forperson i DM fra 2025

Den nye forperson i DM fra årsskiftet er Janne Gleerup. Janne er 50 år, uddannet cand.mag., ph.d. og arbejdsmarkedsforsker på RUC.

Løn og ansættelse

OK26: Akademikerne melder sig ud af Forhandlingsfællesskabet

Akademikerne har valgt at udtræde af Forhandlingsfællesskabet. Det betyder blandt andet, at akademikerorganisationerne ved OK26 på det kommunale og regionale område skal forhandle alle aftaler selv.

Edit page