Vi taler i Kommunikation og Sprogs karriereteam med mange medlemmer om, hvordan man bruger sine kolleger på sin arbejdsplads. Som kommunikatør har man nemlig ofte brug for viden fra sine kolleger på mange forskellige måder. Måske for at opstøve en god historie til det interne nyhedsbrev, måske fordi de sidder med specialistviden om kunder, man kan bruge til en god historie, eller måske bare for at give et hurtigt svar på et praktisk organisatorisk spørgsmål - som hvem man skal kontakte for at få ordnet ens headset.
Men mange medlemmer giver udtryk for, at de som udgangspunkt snakker med de samme mennesker hver gang. Man danner nogle professionelle relationer og ’arbejdsvenskaber’ – typisk med ens nærmeste kolleger – og så er det dem, man gør brug af, hver gang man har et tvivlsspørgsmål eller skal bruge sparring på en situation. Og selv om det kan virke både trygt og effektivt at bruge de samme kolleger hver gang, fordi man jo kender deres tilgang og faglighed, kan det også skabe en slags silotænkning. For de er sandsynligvis slet ikke de eneste, der har nogle relevante perspektiver og erfaringer på spørgsmålet.
Så min anbefaling er: Brug dine kolleger, også dem du ikke snakker så meget med til hverdag. Sæt dig med en kollega fra en helt anden afdeling, og få deres perspektiv på et fagligt spørgsmål. Sæt dig med en kollega, du ikke taler så meget med til hverdag, og tag et uformelt kaffemøde, hvor I kan dele ud af jeres erfaringer og arbejdsopgaver. Deltag måske i et teammøde i et andet team, hvis det giver mening for at få et indblik i nogle arbejdsgange og resultater, som du ikke ville kunne få andre steder.
Kort sagt: Opsøg viden og inspiration, og giv igen til dem, der kan hjælpe dig videre.
En afledt fordel er, at inddragelse af et bredere spektrum af kolleger også fremmer et inkluderende og støttende arbejdsmiljø. Det bidrager til at skabe en kultur, hvor alle føler sig værdsatte for deres faglighed og kan se værdien i at dele ud af erfaringer og specialistviden. Og det har en stor værdi i sig selv.
At engagere sig aktivt med flere kolleger kræver både tid og en målrettet indsats, for der skal nogle gange opbygges nye samarbejdsflader. Og man skal gøre sig klogere på ens kollegers fagområder, så man ved, hvem man skal spørge hvornår. Men i bytte får du både en masse ny inspiration, og måske også nogle mere interessante samtaler over frokosten.