Fra 1. juli 2024 skal alles arbejdstid registreres

/files/assets/news/bruce-mars-fwvmhua_wby-unsplash-(1)-1713869240.jpg
23. april 2024
Af Jette Snoer

Hovedformålet med ny lov om arbejdstidsregistrering er at sikre, at medarbejderne ikke overbelastes af for meget overarbejde.

Fra 1. juli 2024 skal arbejdsgivere have styr på, hvor meget den enkelte medarbejder arbejder hver dag.

Det følger af et lovforslag, som blev endeligt vedtaget den 23. januar 2024 med ikrafttræden den 1. juli 2024. Hovedformålet med loven er at sikre overholdelse af gældende hviletidsregler samt maksimal ugentlig arbejdstid, pauser m.m., så medarbejderne ikke overbelastes af for meget overarbejde.

Loven kræver, at arbejdsgiverne indfører et ”objektivt, pålideligt og tilgængeligt arbejdstidsregistreringssystem”, der gør det muligt at registrere den enkelte medarbejders daglige arbejdstid. Der er således ikke specielle formkrav til hvordan, man vil registrere.

Herudover fremgår det af loven, at medarbejderen under hele ansættelsesforholdet skal have adgang til egne oplysninger i tidsregistreringssystemet, ligesom arbejdsgiveren skal sørge for at opbevare de registrerede oplysninger i fem år efter udløbet af den periode, der udgør grundlaget for beregningen af medarbejderens gennemsnitlige ugentlige arbejdstid. På arbejdspladser, hvor der er tillidsrepræsentanter, kan der være aftaler om, at disse skal have adgang til oplysningerne, også for at sikre, at reglerne bliver overholdt.

Hvordan det præcist kommer til at foregå på de offentlige arbejdspladser, er endnu ikke aftalt mellem parterne. Så her må du følge med i vores ugentlige Torsdagsnyhedsbrev og på vores hjemmeside.

Foto Bruce Mars

Kommunikation

Du er fødselshjælper for ledelsens ambitioner

Kommunikatøren har en central rolle i at producere og stå på mål for budskabet, når ledelsen har besluttet, at organisationen står foran forandringer. Her får du strategiske værktøjer, der kan hjælpe dig til at håndtere opgaven med at være fødselshjælper for ledelsens ambitioner.

KS

Så er KS flyttet

KS’ sekretariat er nu på plads i Akademikerhuset på Frederiksberg. Læs her hvordan du kontakter os og hvordan du finder os.

Job og karriere

Det er i hverdagen, vi skal mærke, at vi har et bæredygtigt arbejdsliv

Arbejdsliv, trivsel, sundhed og arbejdsmiljø trækker næsten dagligt overskrifter i medierne, og de er sjældent domineret af succeshistorier. Arbejdsrelateret stress er et stort og alvorligt problem for alle parter. Som fagforening har KS en rolle at spille i at skabe rammer om et sikkert og sundt arbejdsmiljø på de danske arbejdspladser.

Edit page