Sådan laver du research på et jobopslag

Du kan ikke skrive en god jobansøgning uden at lave god research. Længere er den ikke. Jobsøgning er en proces som handler om at skabe det skarpest mulige match mellem dig og en virksomhed, og det kan man ikke gøre uden effektiv forudgående research. 


En væsentlig grund til, at vi er fortalere for, at du udvælger dig et segment og arbejder systematisk med det, er at du får et større udbytte af din research. Hver gang du forholder dig til en virksomhed, akkumulerer du viden, du kan sætte i spil i mødet med den næste. Hver gang du researcher en virksomhed, får du et mere fyldestgørende branchekendskab og et tydeligere billede af det marked og den konkurrencesituation den enkelte virksomhed står i.  

1. Sæt dig ind i din kommende arbejdsplads 

En væsentlig kompetence for kommunikatører er forretningsforståelse. Det lyder måske abstrakt, men det handler grundlæggende om kontekst. Dine arbejdsopgaver i et kommende job indgår i en større sammenhæng og vil være forskellige alt efter, hvilken arbejdsplads, organisationstype og branche, som organisationen eller virksomheden tilhører. 

2. Kend arbejdspladsen 

Der er forskel på Saatchi & Saatchi og Rabotnik og på Lego og Coloplast. Og det er en god idé at være klar over, hvad der kendetegner lige netop den arbejdsplads, du søger job i, sammenlignet med andre arbejdspladser i samme branche. 

Det gør du blandt andet ved at se nærmere på organisationens eller virksomhedens strategi og markedsposition. Fx sælger Magasin, Føtex og den lokale second-hand alle sammen tøj, men de har hver deres kundegruppe, brand og markedsføring 

3. Forstå organisationstypen 

Søger du en kommunikationsstilling i henholdsvis en lille privat IT-start-up eller i KMD, vil det være to meget forskellige stillinger, selvom der er et overlap mellem dine opgaver. Forretningsforståelse er nødvendig for at forstå og forklare, hvordan du kan tilføre virksomheden og værdi. Når du skal opbygge din forretningsforståelse, skal du udover at researche på den konkrete arbejdsplads, skal du forholde dig til branchen generelt, samt virksomhedstypen.  

4. Kend branchen du søger job i 

Tager du udgangspunkt i fx KL eller MS betyder det at du fx skal have styr på de grundlæggende præmisser for en interesseorganisation, dens stakeholderlandskab og samspillet mellem embedsværket og de politisk valgte. Det er en fordel, at du undersøger regler, aktører, produkter og kunder. Brug vores eksempler nedenfor til inspirartion.
 

Kom godt i gang

  • Find viden om branche, virksomhed, produkt og kunder ved at søge på brancheforeninger. Kig på deres hjemmesider efter deres strategi, vision, forretningsområder og pressemeddelelser.

  • Finkæm LinkedIn, søg på ansatte i branchen og virksomhedssiderne.

  • Bedst af alt: Tal med dem, du kender, der sidder ude i virksomhederne. Tal med dem om, hvordan de arbejder med deres værdisæt i hverdagen.

  • Kender du ikke nogen, så er det jo en oplagt mulighed til at lære nogle nye at kende. Find en relevant medarbejder og kontakt denne gennem LinkedIn.

Eksempler t

Eksempler til inspiration

Arbejdsspørgsmål som kan hjælpe dig på vej