Kommunikation og Sprogs faglighedsundersøgelse har siden 2013 kortlagt KS-medlemmernes arbejdsmarked. Hvad er de mest almindelige arbejdsopgaver, titler, udviklingen i arbejdsmarkedet og meget andet? Og vi kortlægger også efteruddannelse indenfor kommunikation og marketing – hvilke typer, emner og temaer som fylder, når vores medlemmer skal gøre sig bedre til deres arbejde.
1. Digitale platforme og digitalisering
En almindelig tendens, der har taget særlig fart siden Covid, er at kommunikatører er blevet centrale i den digitale drift og transformation af deres virksomheder. Men selvfølgelig stilles der også bare flere krav til digitale kompetencer på mange arbejdspladser, som kommunikatøren også skal være opdateret på – og derfor indtager digitale platforme og digitalisering en førsteplads blandt efteruddannelsesemner. De mest almindelige temaer er f.eks. kurser i Zoom/Teams, CMS, usability/brugeradfærd, webdesign og programmering.
2. Copywriting, kommasætning og skriftlig formidling
Man kan altid trænge til at pudse op på kernefagligheden, og hvis der er noget faglighedsundersøgelsen også viser, er det at den skriftlige formidling aldrig går af mode. Det næstmest almindelige efteruddannelsesemne er kurser i tekstforfatning, kurser i at skrive journalistisk, at skrive til bestemte platforme, i kommasætning og i andre sprog- og fagfaglige temaer. Det er særligt kurser i nyhedsbreve som har vundet indpas de seneste år.
3. Projektledelse, procesledelse og proceskoordinering
Projektledelse er en af de arbejdsopgaver der er steget mest for vores medlemsgruppe, og siden 2013 arbejder dobbelt så mange kommunikatører med projektledelse som tidligere. Det er derfor ikke overraskende, at vores medlemmer år for år får flere certificeringer i projektledelse, procesledelse og proceskoordinering.
4. Sociale medier
Man kommer ikke uden om, at selv om platformene skifter, er sociale medier lige så vigtige i 2023 som altid. Sociale medier indtager derfor en fjerdeplads, og det er stadig de ’store’ platforme i form af kurser i markedsføring på Meta’s platforme Facebook og Instagram der er ligger i spidsen. Flere og flere medlemmer begynder dog også at tage kurser i TikTok og LinkedIn.
5. SEO og digital markedsføring
Kompetencer indenfor digital markedsføring er selvfølgelig kerneforretningen for mange marketingfaglige, men mange af de KS-medlemmer, der arbejder med kommunikation, er faktisk også begyndt at interessere sig for værktøjer indenfor digital marketing. Femtepladsen er derfor særligt kurser indenfor teknisk SEO, SEO-tekst, webshops og analytics til markedsføring.
Foto : Wes Hicks