Slut med at spørge til en jobansøgeres alder
Arbejdsgivere må fra 1. juli ikke længere anmode om oplysninger om en ansøgeres alder i et stillingsopslag.
Mange ledige seniorer oplever desværre at blive valgt fra på grund af deres alder.
Derfor har folketinget besluttet, at det fra d. 1. juli i år er forbudt for en arbejdsgiver at anmode om oplysninger om en ansøgeres alder i et stillingsopslag.
Arbejdsgivere må således ikke screene jobansøgere på baggrund af deres alder i forbindelse med indlevering, indsendelse, uploading eller indtastning af jobansøgning. Det skal sikre, at jobansøgere ikke bliver fravalgt på grund af alder. Det vil dog være muligt at lægge vægt på alder, hvis det har et sagligt formål. Det kan for eksempel være ved positiv særbehandling af ældre ansøgere for at fremme deres beskæftigelsesmuligheder, for eksempel i form af seniordage.
Allerede i dag er det sådan, at en virksomhed til jobsamtalen kun må spørge om emner – som alder - hvis det har relevans for arbejdet og dets udførsel. ”Alder” er omfattet af forskelsbehandlingslovens regler, og må ikke bruges til at fravælge en ansøger.
Måske husker du indlægget om aldersdiskrimination fra Marianne Jessing, der er medlem af KS’ Hovedbestyrelse, fra tidligere i år? Vil du genlæse er her et link.