Af Ask Lehrmann og Bitten Kjærgaard
Alle vi, der er en del af kommunikationsfaget oplever, at faget er igennem en rivende udvikling, der blandt andet stiller nye typer krav til vores måde at løse opgaver på.
Det er et af de emner i KS Faglighedsundersøgelse 2023, der er værd at studere nærmere.
Bitten Kjærgaard og Ask Lehrmann fra KS karriereteam, dykker her ned i et par af Faglighedsundersøgelsens trivselsspørgsmål, som handler om jeres arbejdspres og opgaver, og de giver også deres perspektiv på en tolkning af de nyeste resultater.
29,5 % af KS’erne arbejder ’ofte’ eller ’hele tiden’ i pauser, efter endt arbejdstid eller i fritiden.
”Det er jo ikke en god udvikling. Det er vigtigt at holde pauser og restituere. Faktisk er det afgørende og nødvendigt for vores velbefindende som mennesker, men også for vores opgaveløsning,” siger Bitten Kjærgaard.
”Det handler også om arbejdskultur. Og hvis mange begynder at arbejde i deres pauser, så sker der hurtigt et skred, hvor det bliver normalt. Samtidig skal man være opmærksom på ikke at skabe en kultur, hvor man imødekommer, at folk jo lige kan kigge på en vigtig opgave, når de kommer hjem. Der er forskel på at være medarbejder og at være leder, selv om ledere selvfølgelig også skal være opmærksomme på egen trivsel og arbejdspres. Men de fleste steder (der er undtagelser, som også burde fremgå af ens kontrakt), skal det være muligt at udføre sit arbejde inden for arbejdstiden. Ellers er der noget galt med prioriteringen og visionen mod et fælles mål. Her skal man klargøre, hvilke opgaver, der kan vente eller ikke lige så afgørende for virksomheden som andre,” siger Bitten.
Undersøgelsen viser også, at 40,2 % af jer ’ofte’ eller ’hele tiden’ føler sig tidspressede i jeres arbejde.
”Der er ikke automatisk noget galt med at opleve tidspres – jeg tror nærmest alle har travle perioder på deres arbejde, hvor man løber lidt hurtigere for at få det hele til at gå op. Nogen kan lide at have travlt. Men hvis tidspresset bliver konstant, og man ofte eller hele tiden føler sig tidspresset, kan det have negative konsekvenser for trivslen. Det kan påvirke kvaliteten af arbejdet, sænke jobtilfredsheden, og i værste fald føre til stress,” siger Ask Lehrmann.
”Hvis man hele tiden oplever tidspres på sit arbejde, og man oplever at det påvirker en negativt, bør man tage det op med sin leder. Alle har en fælles interesse i, at trives med deres arbejde og i at man har tid til at udføre det tilfredsstillende,” råder han.
I 2019 havde KS’erne i gennemsnit 6,77 forskellige arbejdsopgaver, i 2023 er I oppe på 7,54. Særligt blandt strategiske kommunikatører er antallet af arbejdsopgaver stigende.
”På grund af den stigende kompleksitet i samfundet er der en tendens blandt akademikere (men ikke kun akademikere) til, at vi arbejder med en stadig større arbejdsmængder. Det giver tidspres, for vi kan jo ikke blive ved med bare at fylde opgaver på, uden at fjerne andre og stille skarpt på prioritering."
"Ligesom man taler om bæredygtighed på alle mulige andre områder, skal man også have et bæredygtigt arbejdsmiljø, hvor mennesket ses som en ressource, der kan blive brugt op," siger Bitten Kjærgaard.
Der er netop kommet en vejledning fra Arbejdstilsynet om stor arbejdsmængde og tidspres for at guide arbejdsgiver til at holde fokus på dette og sikre et sundt arbejdsmiljø. Den kan du læse her.
Foto Jason Goodman