Karrierevejlederens blog

Er du i tvivl om du tør søge jobbet?

/files/assets/news/istockphoto-1345159792-170667a.jpg
11. oktober 2023
Af Ask Lehrmann

Arbejdsmarkedet for kommunikation og marketing er præget af, at de fleste stillingsopslag nævner MANGE forskellige opgaver. Når du ser sådan et jobopslag, skal du ikke lade dig skræmme fra at søge. Du og virksomheden kan nemlig sagtens være et godt match, selvom du ikke er ekspert i det hele.

Har du stået i den situation, at du har haft lyst til at søge et job…Men så har nærlæst jobopslaget, tænkt dig om - og ladet være?

Måske fordi de stillede krav til kompetencer i et IT-program, du aldrig har stiftet bekendtskab med?

Måske fordi de efterspørger 3 års erfaring indenfor et emne eller branche, og du er i tvivl om din profil er den rigtige?

Måske fordi de efterspurgte en projektledelses-certificering, som du ikke har?

Eller måske fordi de brugte en forkortelse i jobopslaget, du ikke engang kunne gætte dig til hvad betød?

Jeg taler ofte med medlemmer, der undlader at søge en stilling, fordi de er nervøse for, om de er det rigtige match til en stilling. Og min anbefaling er, næsten altid: Prøv.

For det første, fordi mange stillingsopslag reflekterer jobindholdet dårligt. Arbejdsmarkedet for kommunikation og marketing er præget af, at de fleste stillingsopslag nævner MANGE forskellige opgaver – men det er nok få af dem, du reelt skal bruge en stor del af din arbejdsuge på. Den vigtigste kompetence er at kunne løse kerneopgaven – at kunne skabe skarp, levende kommunikation, markedsføring eller sprogarbejde, som kan skabe værdi for virksomhedens kunder. Så længe du har styr på din kernefaglighed, vil meget af resten komme af sig selv.

For det andet forventer virksomheden ikke, at du kan det hele. Man starter altid en smule forfra, når man får et nyt job; nye arbejdsgange, nye opgaver, nye teams og kolleger. Ingen har en stilling, der præcis ligner den opslåede. Og derfor vil alle skulle lære en masse nyt, bruger deres kompetencer på nye måder, og sætte sig ind i nye måder at gøre tingene på. At du ikke er ekspert på det hele, er ikke en svaghed, men et vilkår.

For det tredje, fordi virksomheden ikke leder efter en robot, som kan præcis de ting der står i stillingsopslaget og intet andet. De leder efter en kollega, som kan hjælpe dem med at skabe værdi, komme med idéer og komme med deres unikke vinkler og kompetencer. Måske du bringer ny relevant viden ind i virksomheden, som de slet ikke vidste, de havde brug for. Eller måske du kommer ind med et anderledes perspektiv, som kan løse deres opgaver på en helt ny måde. Det finder begge parter først ud af til en jobsamtale.

Pointen er selvfølgelig ikke, at du skal søge jobs, hvor du slet ikke kan se dig selv være en god medarbejder. Pointen er, at jobsøgning handler om at finde match mellem dig og virksomheden. Og hvis du kan se matchet, kan spejle dig selv i virksomhedens værdier og er motiveret af opgaverne i opslaget. Så send en ansøgning alligevel. Kom til en samtale, tag en dialog om det. For så kan det nemlig sagtens være, at virksomheden synes det samme.

Kunstig intelligens

6 AI-tip: Bliv teknologiens mestertræner

De nye AI-værktøjer skal løbende trænes for at udvikle sig. Lidt ligesom mennesker. Men hvordan gør du? Kommagasinet har søgt råd hos to profiler.

Kunstig intelligens

8 tip: Tættere på personlige e-commerce-oplevelser med AI

AI kan - i hvert fald på papiret - bidrage til stærkere personalisering, der kan forbedre kundetilfredshed, øge salget og styrke kundeloyaliteten.

Kunstig intelligens

8 AI-veje til bedre nyhedsbreve

Der er mange muligheder for at give nyhedsbrevet et boost. Vi har bedt to eksperter give deres bedste råd.

Edit page