Kvinde sidder på trappe og skriver CV

CV længde, format og andre ting du ikke vidste om at skrive et CV

Vidste du, at der ikke er regler for hvor langt et CV skal være? At ikke kun det faglige, men også det personlige kan være vigtigt? At dit CV skal kunne stå alene? Eller at dit CV skal fange læseren med det samme, hvis det skal virke? Hvis ikke du vidste det, så læs Kommunikation og Sprogs karriereafdelings 5 tips, som du måske ikke finder i den typiske CV-vejledning.


12. august 2023

5 konkrete tips til dit CV

Internettet er fyldt med guides, skabeloner, vejledninger og andet til at hjælpe dig med at skrive det gode CV – og så kan du sikkert få forskellige anbefalinger fra alt fra familie og venner til studievejledere og jobkonsulenter. Det er dog ofte de samme idéer og anbefalinger til f.eks. CV længde du støder på, og det kan være svært at vide hvorfor man egentlig gør som man gør. I denne artikel vil Kommunikation og Sprogs karriereafdeling give dig et par af de tips, som du måske ikke finder i den typiske CV vejledning.

Tip 1. Der er ingen regler for CV længde – men længden er stadig vigtig.

Det kan være en udfordring for mange at finde den helt rigtige længde på deres CV. Mange kæmper med at forkorte deres beskrivelser, mens andre kæmper for at blive afklaret om deres kompetencer og fylde på med relevante erfaringer. Så hvor langt er det gode CV? Én side, to sider, tre?

Svaret er, at der ikke er et konsensus om hvor langt et CV skal være, eller ét rigtigt svar. Og det kan være farligt at låse sig fast, fordi man vil overholde en bestemt grænse. Hvis man prøver at holde sit CV på én side, vil man ofte skulle skære meget relevant information fra, og kan derfor ikke med sikkerhed få alt det relevante med. Modsat er det eksempelvis meget sjældent at dimittender har nok faglig ballast, til at det giver mening at deres CV er længere end to sider, uden at man som læser mister den røde tråd.

Huskeregel: Hav kun relevant indhold i dit CV

Den bedste anbefaling er: Sørg for at alt materiale i dit CV er relevant, at du ikke bruger plads på information der er overflødigt, og at det præsenterer dine kvalifikationer på ordentlig vis. Om det så er én, to eller tre sider.

Tip 2. Det personlige i dit CV kan være vigtigt

Mange vælger i deres CV at lægge stor vægt på deres faglighed, og det er selvfølgelig også kernen i at sælge sig selv som den rigtige kandidat til en stilling: En god faglig profil, relevante resultater fra spændende stillinger, og kompetencer indenfor sprog og IT. Men det personlige kan sagtens være tungen på vægtskålen, når det står mellem flere kompetente kandidater. 

Din fritidsinteresser viser, hvem du er i et fagligt fællesskab

Om det så handler om hvad du laver af spændende ting i din fritid, den blog du skriver på internettet, dit frivillige arbejde eller klubber/foreninger du aktivt deltager i. Virksomheder er interesserede i medarbejdere, som også kan skabe social værdi for fællesskabet, og som kan tilføje til andet end bundlinjen.

Så selv om fokus skal være på det faglige, så pas på med at skære alt det personlige fra. Hav gerne en personlig profil, en forklaring af dine værdier, en kort beskrivelse af dine hobbyer et billede eller noget helt tredje. Det kan nemlig også være nøglen til at få dig til jobsamtalen.

Tip 3. Det handler i høj grad om målretning i dit CV

Tanken om at sende et brutto-CV, der giver et fuldendt overblik over en persons faglighed, er på mange måder død. Virksomheder har hverken tid eller interesse i at læse alt om dig og din baggrund, eller at danne sig et fuldendt overblik over det præcise indhold af hele din uddannelse eller arbejdsliv. De vil vide hvad der er relevant for dem at vide i forhold til dig som kollega og medarbejder.

Dit CV er en salgstekst

Du bør betragte sit CV som en salgstekst, og den røde tråd bør være vigtigere end noget andet. Alt materiale som ikke støtter op om den historie du gerne vil fortælle bør skæres ned eller skæres fra - ellers bliver CV længden for lang og indholdet for irrelevant. Og alle de kompetencer eller resultater, som er et klart match til virksomheden og/eller stillingen, bør få så meget plads som muligt.

De fleste ved godt, at et CV bør skrives til i forhold til den aktuelle stilling, men vores anbefaling er at prøve at tage det et skridt videre. Er der ansættelser, projekter eller kurser, som har særlig relevans for netop din modtager? Så brug ekstra plads på dem.

Tip 4. Dit CV skal altid kunne stå alene

Der er mange der tænker, at CV og jobansøgning udgør et naturligt samspil, hvor de hver især skal have noget helt bestemt indhold. Men det kan nemt risikere at give bagslag, for det er ikke altid at arbejdsgiver overhovedet når til din jobansøgning. I langt de fleste tilfælde vil dit CV behandles først, og hvis modtager ikke kan få et godt og hurtigt overblik og indtryk af dig og din faglighed, er det ikke sikkert de rent faktisk når til din ansøgning. Dit CV skal derfor kunne fungere som materiale, selv hvis du antager de slet ikke når til din jobansøgning.

Din ansøgning er et supplement og uddybning til dit CV

Sørg for at have alt relevant information om dig, din faglighed og kompetencer med i dit CV. Og i din ansøgning så vinkler de kompetencer i retning af virksomheden og deres behov, så den fungerer som et supplement til og uddybning af dit CV. Så sikrer du, at det hele fremstår målrettet.

Tip 5. Dit CV skal fange læseren med det samme, hvis det skal virke

Man har hørt det mange gange før: Den ansættelsesansvarlige bruger kun et minut, eller mindre, på at læse dit CV. Og det er nok en halv sandhed. Men det er rigtigt at når man skal behandle en stor mængde CV'er, at man bruger meget kort tid på at lede efter både den vigtigste information, og efter noget som fanger læserens opmærksomhed så man ved om man skal læse videre.

Start med en kort faglig profil

Den vigtigste måde at fange læseren på, er at sørge for CVet altid starter med en kort faglig profil, som med det samme opsummerer din vigtigste faglighed og ambition: Hvem er du, hvad kan du, og hvad gør dig til noget særligt. Det lægger samtidig en god rød tråd for hele resten af dit materiale. Men der er mange andre værktøjer til at holde en læsers opmærksomhed: En skarp grafisk profil, et aktivt sprog, eller en god faglig anekdote.

Edit page