17. februar 2021

CV uden sikkerhedsnet

/files/assets/news/ben-sweet-credits.jpg

CV’et skal være kort og målrettet, og selvom du har mest lyst til at spænde et sikkerhedsnet ud, at helgardere dig imod alle de ”hvis nu” scenarier, som du ikke kender til, fordi du endnu ikke kender arbejdspladsen indefra, så skal du tøjle den lyst. 

Du har fundet et job, du gerne vil søge, du har lavet din research og har læst vores gode råd til din ansøgning. Du finder dit brutto-cv frem (eller det CV du sendte sidste gang du søgte job). Måske tænker du ”Det skal lige rettes lidt til og så jeg er klar..”. Hvis du er godt hjemme i CV-disciplinen, er denne her artikel ikke til dig. Har du derimod en lille stemme som siger, at det kunne godt blive lidt mere overbevisende? Lækkert? Fedt? I det hele taget lidt mere dig, så kommer der her en gennemgang af de pointer KS karrierekonsulenter oftest kommer rundt om, når vi giver KS-medlemmerne feedback. 

Profilteksten
Den perfekte profiltekst er den, der kan stå alene. Din kommende leder skal kunne kopiere den og sende den til sin direktør med ordene ”derfor skal (indsæt dit navn her) have jobbet”. Profilteksten giver et kort fyldestgørende indblik i, hvilken medarbejder man får i dig. Og den er på 10-15 linjer. 
Din profiltekst er en kondenseret udgave af dit samlede budskab, det du uddyber i resten af CV’et og i din ansøgning. Se den som en læsevejledning. De omdrejningspunkter du trækker frem her, definerer hvordan resten af dit CV bliver læst. Brug teksten til at vinkle og fremhæve dine budskaber. 

Budskaberne, dine Unique Selling Points, er dem, der kvalificerer dig til stillingen. I de fleste tilfælde er der tale om 4-5 omdrejningspunkter. De er typisk en kombination af din faglige, metodiske, relationelle og branchemæssige erfaring. Gør en dyd ud af at være personlig. Er borgerrettet kommunikation et krav, så vis din læser, hvordan din tilgang til opgaven er. Hvad kan de forvente, hvis det er dig de ansætter? Jo bedre din research til stillingen har været, jo mere præcist kan du beskrive, hvordan du vil løse opgaven. Profilteksten viser at der er substans i det, du lover i ansøgningen.
Det tager tid at skrive en god profiltekst. Og den skal tilpasses til det enkelte job. Du kan med fordel bruge en bruttoversion af den på din LinkedIn-profil. 

For kort, for langt, for lidt eller for meget? 
Mange af de medlemmer, vi taler med, står i dilemmaet om på den ene side at ville have det hele med og på den anden side ønsket om at gøre det kort. Tænk nu hvis det man klipper ud, er det der betyder, at man bliver fravalgt? Der er mange råd og anbefalinger til CV’er, ét går imidlertid igen. Size does matter! Tæm din skrivelyst. 

Så hvad gør du? Hvordan skriver du et udførligt cv på 2-3 sider? Det kan du ikke! Det fulde CV hører hjemme på LinkedIn. Det CV din kommende arbejdsplads skal have, er dét, der tydeligst fortæller om netop de kompetencer og erfaringer der gør, at du kan løfte opgaven. Ikke andet. Selvom du har mest lyst til at spænde et sikkerhedsnet ud i CV’et, at helgardere dig imod alle de ”hvis nu” scenarier, som du ikke kender til, fordi du endnu ikke kender arbejdspladsen indefra, så skal du tøjle den lyst. 
Gå i dybden frem for i bredden. Helgarderingerne skaber støj og tager fokus væk fra dine kernebudskaber. I din profiltekst har du allerede defineret dine væsentligste budskaber. Brug resten af CV’et på at uddybe, nuancere og forklare dine pointer fra profilteksten. 

”Hvordan” frem for ”hvad”
Vi ser en del CV’er, hvor en stikordsliste bliver brugt som et stilistisk greb for at fatte sig i korthed. Det er typisk en opremsning af kompetencer som fx: Projektledelse, webredaktør, intern kommunikation mv. Stikordslisten er det første vigtige skridt på vej til et virkelig godt CV, for du har overvejet grundigt, hvilke kompetencer, der er brug for, udvalgt de vigtigste og skrevet dem ned. 

De næste skridt kræver, at du bruger alt, hvad du har lært om argumentation, målgruppe og vinkling. Når du skriver ”projektledelse”, ved du præcis, hvad det indebærer. Du har en mental liste over dine succeskriterier. Du ved til hudløshed, hvordan du definerer dine delmål, og hvornår de skal placeres på tidslinjen. Du kan formulere en konceptbeskrivelse, så den understøtter medejerskab og -ansvar fra projektdeltagerne. Du har strategier for eksekvering, også når der pludselig er panik på. Du har din helt personlige barre for kvalitet og sikringen af den (selvom du nogle gange må gå på kompromis), og du har allerede et billede af, hvilke tilpasninger en evaluering kan pege på. Du har arbejdet med det her, i nogle tilfælde, siden før du startede på universitetet. 

Alt det her det ved du godt. Men det gør din læser ikke. Der er hundredvis af måder, man kan være projektleder på. Mange gode, nogle dårlige og alle sammen forskellige. 
Inviter din læser ind i din måde. I stedet for at nøjes med at fortælle at du kan projektledelse, så beskriv hvordan du er projektleder/ webredaktør/ intern kommunikatør. Giv din kommende arbejdsgiver en chance for at lære dig at kende, forestille sig hvordan du ville begå dig i jobbet og træffe et valg på et oplyst grundlag. 

Hvad kan de sætte dig til?
Et klassisk CV-tip er, at du skal beskrive dine tidligere opgaver, så de er målbare. Hvordan tæller du dine resultater, når en opgave vurderes på andre parametre end antal klik, størrelsen på budgetposten eller antal følgere, du har genereret over tid? Vær opmærksom på, at formålet med de målbare resultater er at gøre det lettere for din nye arbejdsgiver at afkode, hvad du kan sættes til. 

En kommende arbejdsgiver er optaget af, at du matcher stillingen med din faglig profil såvel som din faglige kapacitet. Dit ”hvordan” skal suppleres med et ”hvor meget”. Hvad er din båndbredde og hvor komplekse opgaver kan du løse? 
Har du tidligere arbejdet med intern kommunikation og skal det sættes i spil i forbindelse med forandringsprocesser i et nyt job? Så er evnen til at afkode det organisatoriske og strategiske landskab og forståelsen for at arbejde på tværs af fagligheder og interessenter helt central. Det betyder ikke, at alle skal kunne alt! Din næste arbejdsplads skal kunne se for sig, i hvilke situationer du er på hjemmebane, hvornår du skal indgå i et team, hvornår du skal kobles på en garvet kollega, og hvornår der er brug for decideret træning. 

Kompleksitetsgraden illustrerer niveauet af den opgave, du kan håndtere. Det viser sig fx i stakeholders eller interessenter. Hvor mange er der? Har du opereret på tværs af fagligheder, sektorer, brancher? Kompleksitet findes i det strategiske felt og kan udtrykkes i alt fra succeskriterier, politiske agendaer, organisatoriske forandringer til rebranding og omdømme. Din erfaring tæller og kan sagtens være erhvervet i andre sammenhænge end i en fast fuldtidsansættelse. Relativt langt henne i en samtale vi havde med en nyslået kandidat, viste det sig, at hun var rollespiller i fuld udklædning. Med sværd. Da det viste sig, at hun havde være primus motor i at arrangere et træf for flere hundrede deltagere fra hele Europa og havde stået for transport, indkvartering og program, så kom der kød på CV’et. Hun var et logistisk talent. Det havde hun ikke lige tænkt over.