24. marts 2022

5 råd der gør dig bedre til at beskrive dine kompetencer

/files/assets/kompetencer-1648117796.jpg
Foto Unsplash

Dine kompetencer skal stå skarpt, når du søger job. Men ofte kan det være svært at ramme den rigtige tone, tyngde og faglighed, så du overbeviser virksomheden om, at du er den helt rigtige til at skabe værdi og resultater for dem. Her får du 5 råd om hvad du gør.

I KS oplever vi mange medlemmer, der kæmper med formidlingen af deres kompetencer. De vil gerne beskrive hvem de er, hvad de er gode til, og hvordan de vil hjælpe virksomheden, men det er ikke altid så nemt.

Her giver KS jer 5 løsningsmuligheder, så dine kompetencer står skarpt i dit jobsøgningsmateriale.

1. Kend forskel på personlige og faglige kompetencer

En af udfordringerne med kompetencer er, at det ofte bliver et miks af mange forskellige typer kvaliteter. Men der er alligevel forskel på kompetencen ”Jeg er god til at tale med mennesker” og kompetencen ”Jeg har 5 års erfaring med Wordpress og CSS” – det ene er en personlig kompetence, der siger noget om dig som menneske, mens det andet er en konkret teknisk kompetence, som kan bruges til at løse en bestemt opgave hos virksomheden. Begge dele er vigtige, og hvis der er tale om en meget kundevendt funktion, er det personlige måske endda det vigtigste. Men det bør ikke blandes sammen og sidestilles hele tiden.

De forskellige typer kompetencer kan formidles på forskellige måder. Nogle vælger at afslutte deres CV med en personlig profil, hvor de fremhæver nogle af deres menneskelige kompetencer, mens at de i deres faglige profil i starten af deres CV fremhæver deres mest relevante faglige kompetencer til stillingen. Nogle vælger i stedet at bruge deres ansøgning til at beskrive deres personlige styrker, men holder deres CV med fokus på det faglige. Det vigtigste er at reflektere over, hvorfor og hvornår man bruger de forskellige typer kompetencer.

2. Drop de lange kompetencelister i dit CV

Man kan nogle gange blive revet med, når man skriver en kompetenceliste i sit CV, og pludselig står med en liste på 20 punkter med alle de ting man godt kan. Men det er et tidspunkt hvor ’less is more’. En liste med alt for mange bullets og pointer mister nemt den røde tråd, og læseren står tilbage og har svært ved at vide, hvad de kan bruge listen til, og om de kan stole på at du rent faktisk kan det hele.

Overvej i stedet en kernekompetenceliste med 3 punkter med fokus på kompetencer der er særligt vigtige og/eller relevante for stillingen.

3. Prøv ”ikke testen”

En hurtig test for at vide, om det er en god idé at skrive om en kompetence, er ’ikke testen’ – ville noget menneske nogensinde påstå, at de var det modsatte af det du skriver, eller at de gjorde det på andre måder? ”Jeg er ikke dynamisk” eller ”Jeg er ikke fleksibel”. Nej vel?

Det kan hjælpe med at luge ud i kompetencer, som ofte måske mest er plusord eller floskler – ord som ”resultatorienteret”, ”smilende”, ”dynamisk” eller ”fleksibel”. Og dermed give mere plads til beskrivelser af de kompetencer du har, som er konkrete og opbygget gennem dit studie og arbejdsliv.

4. Kompetencer kan typisk bedst formidles som en anekdote eller en historie

Hvilken af disse eksempler formidler klarest en kompetence?

”Jeg er god til at have mange bolde i luften”

”Tempoet var ofte højt i mit arbejde på redaktionen, og nogle dage skulle jeg stå for både dagens nyhedsbrev, et par Facebookopslag og en Instagram-story inden frokost. Men det lykkedes heldigvis altid, og jeg har fået god erfaring med at overholde selv en stram deadline og levere et godt produkt”.

Særligt i jobansøgningen kan en kort historie fortælle meget mere end en generel beskrivelse, og give modtageren et super godt indblik i dig og din tilgang til en opgave. Så eksperimenter gerne med at integrere en kort historie, en anekdote som forklarer, hvordan du vil tilgå en opgave i jobopslaget, eller en refleksion over hvad du ville lægge særlig vægt på, hvis det var netop dig der fik stillingen.

5. Husk altid at målrette efter virksomheden

En kompetence i et CV eller ansøgning er aldrig mere relevant, end at den imødekommer et ønske fra en arbejdsgiver og derfor er med til at få dig til samtale. Når du kigger på dine beskrevne kompetencelister og beskrivelser, så reflekter derfor altid over, om du rammer plet i forhold til den profil som virksomheden efterspørger. Hvis de leder efter en marketingansvarlig, skal du ikke bruge en halv side på at forklare hvor dygtig en oversætter du er. Hvis de skal bruge en projektleder, så arbejd på at vinkle dine beskrivelser, så du særligt fremhæver dine erfaringer med gruppearbejde, ledelse, tidsstyring og lignende. De fleste bliver kaldt til samtale, fordi de formår at formidle det helt rigtige match.