CV og ansøgning: Checkliste til målretning af dit materiale
”Du skal vinkle din faglighed til den aktuelle stilling”. Det er et råd som de fleste har læst mange gange. Men særligt som generalist er det svært at finde hoved og hale i, hvordan man bedst får vist sine kompetencer fra den rigtige vinkel i sit jobsøgningsmateriale. Her er en checkliste så du kan målrette dit materiale.
Vi har i Kommunikation og Sprogs karriereafdeling lavet en kort checkliste til de steder, du kan rette din faglighed til i din ansøgning og dit CV, så du er sikker på, at dit jobsøgningsmateriale hver gang fremstår fremadrettet og fokuseret på modtagers behov. Så kig dit materiale igennem, og vær sikker på, at du har målrettet på følgende måder:
CV:
Din faglige profil: Du bør altid skrive din faglige profil, så den matcher de krav der stilles i jobopslaget. Den faglige profil er virksomhedens første møde med dig – så læg her den rigtige røde tråd, brug ord fra stillingsopslaget, og sørg for at profilen positionerer dig stærkest muligt.
Nøglekompetencer: Hvis du har et afsnit med nøglekompetencer, så sørg for at rette dem til hver gang. Du bør ikke have nøglekompetencer stående, som ingen relevans har for den aktuelle stilling. Udfold i stedet erfaringer, som ligger i tråd med den stilling du søger.
Erhvervserfaring: Du skal selvfølgelig ikke skrive hele din erhvervserfaring om hver gang, men det er værd at fokusere på, om der er erfaringer i de enkelte stillinger, som er mere eller mindre relevante. Hvis du søger en stilling med fokus på intern kommunikation, så gennemgå din erhvervserfaring og knyt måske lidt flere ord til stillinger, hvor du har arbejdet med intern kommunikation. Der er her mere tale om vinkling end omskrivning,
IT-kompetencer: Det er altid værd at checke, om virksomheden efterspørger specifik erfaring med bestemte platforme eller programmer, og så huske at specifikt notere, hvis du har erfaring med de programmer i dit CV. Det kan sikre, at du ikke frasorteres, hvis de hurtigt scanner efter helt bestemte kompetencer,
Ansøgning
Introduktionen: Introduktionen er et oplagt sted at målrette dit materiale, for det er her, du skal fange læseren og positionere dig til stillingen. Undgå altid lange, formaliatunge introduktioner, og fokuser i stedet på at fremhæve din motivation, din interesse for virksomheden, branchen, teamet og/eller fagområdet.
Beskrivelsen af kompetencer: Det er måske den vigtigste ting at målrette i dit jobsøgningsmateriale, så husk altid: Alt i din ansøgning bør være målrettet mod virksomheden. Hvis du skriver en kompetence, så forklar hvorfor den er relevant for virksomheden, og hvilket krav i jobopslaget det vil hjælpe med.
Afslutningen: Det er altid en god idé at målrette afslutningen med noget personligt. Hvorfor du synes virksomheden er særligt spændende, hvorfor du drømmer om at gøre karriere hos dem, eller hvad den første ting du vil gøre, når du kommer ind til stillingen.
Der er selvfølgelig andre måder også, som passer til dit materiale og den måde du laver jobsøgning på. Men hvis du følger ovenstående checkliste, vil din faglighed og dit materiale stå skarpt i forhold til dine konkurrenter.
Hvis du søger uopfordret, kan du her læse mere om, hvordan din ansøgning kan udformes.