3. februar 2021

4 tips: Sådan målretter du en ansøgning

/files/assets/news/tim-link-1-credits.jpg

Det lyder så nemt, når man får det gode råd, at man skal målrette sin ansøgning til det job og den virksomhed man søger. Men hvordan gør man? Her får du 4 anbefalinger. De kræver, at du nærlæser jobannoncen og virksomhedens hjemmeside og medier – og at du tør tage nogle chancer, og stille helt skarpt på virksomhedens behov.

”En motiveret ansøgning skal være målrettet virksomheden”. Det er måske en af de mest almindelige anbefalinger, gentaget af alt fra studievejledere og jobkonsulenter til topchefer og nyhedsmedier. Og det er rigtigt, for målretning signalerer meget positivt: At virksomheden føler sig talt til, at man som ansøger har gjort sit forarbejde, at man er motiveret for at løse deres udfordringer, og meget andet. Så er spørgsmålet bare: Hvordan målretter man en ansøgning bedst muligt?

Kommunikation og Sprogs karriereafdeling giver dig her nogle bud på emner man bør gå ind i, når man gerne vil målrette sin motiverede jobansøgning. Og nogle eksempler, opfundet til lejligheden, som en ledetråd til hvordan de emner ville kunne se ud i en ansøgning. Alle anbefalingerne vil kræve, at du nærlæser jobannoncen og virksomhedens hjemmeside og medier – og at du tør tage nogle chancer, for at stille helt skarpt på virksomhedens behov.

1. Fokuser på kerneydelsen
En virksomhed er sat i verden med et formål. For de fleste private virksomheder er det at skabe overskud, i det offentlige vil man formidle viden eller skabe positiv opmærksomhed. Når man går et spadestik dybere, har virksomheder også nogle mere konkrete mål: At være de bedste til at importere en bestemt vare, at levere en bestemt service til tiden, at danne ramme for de bedste uddannelser, eller noget helt tredje. Når man skal målrette en ansøgning, er det måske vigtigste spørgsmål derfor: Hvad er deres kerneydelse, og hvordan vil du støtte op om den, direkte eller indirekte? Ikke alene giver det et godt billede af at du har gjort dit forarbejde, det signalerer også at du forstår deres mission og den rolle du skal spille for virksomheden. Så nærlæs jobopslaget, find frem til hvad kerneopgaven er for både dig og virksomheden som helhed, og sørg for at integrere det i din ansøgning.

Eksempel på målretning – ansøgning til en kommunikationsafdeling i en kommune:
”Jeres vigtigste arbejdsområde er at sikre god kommunikation til borgerne, og sikre forståelse og synlighed for jeres rolle i det kommunale område – og så kan jeg læse i jobopslaget, at i gerne vil på de sociale medier. Jeg vil fra dag ét kunne støtte op om den ambition ved at producere gode tekster til alle typer borgere, bygge positive relationer gennem arrangementer, og så har jeg gode idéer til hvordan I kan indtage Facebook og LinkedIn med spændende indhold og aktuelle nyheder, eksempelvis om X og Y.”

2. Fokuser på kunderne
Kunder, medlemmer, borgere. En virksomheds kontaktpersoner i omverdenen har mange navne, men i sidste ende handler det hele om dem. Ligesom det er vigtigt at støtte op om kerneydelsen, er det vigtigt at forstå kunderne: Hvem de er, hvad de har af krav, og hvordan man som repræsentant for virksomheden kan afhjælpe netop deres behov. En god forståelse af kunderne signalerer en god forståelse for virksomheden, og i en jobansøgning signalerer det, at du forstår hvem det er der er den egentlige målgruppe for kommunikationen. Læs jobopslaget, og identificer hvem kernemålgruppen er for virksomheden og din kommunikation, og brug eksempelvis den viden til at fremhæve hvad du tror er vigtigt for den gruppe.

Eksempel på målretning – ansøgning til en stor privat virksomhed: ”I gør et kæmpe arbejde for at gøre jeres kunder tilfredse gennem målrettet markedsføring og løbende opfølgning, og det vil jeg gerne hjælpe jer med. Jeres kunder er kritiske og bevidste omkring deres mange muligheder, men det er primært et ungt publikum med fingeren på pulsen, og særligt jeres kampagner X og Y synes jeg har ramt skarpt. Jeg vil gerne være med til at udvikle jeres markedsføring på nye platforme, eksempelvis Z, hvor jeg tror der er et spændende potentiale for at nå helt nye målgrupper.”

3. Fokuser på branchen
Brancher er meget forskellige, og vil gerne opnå noget forskelligt. Ud over at kerneydelsen og medlemmerne er anderledes i en NGO end i et bureau, er alt fra samarbejdspartnere og projekter til selve formålet med arbejdet meget forskelligt. Et godt branchekendskab vil det ofte være en stor fordel når man skal skrive en ansøgning, fordi man kan tale branchens sprog og genkende deres udfordringer. Men selv uden foregående kendskab, er det en fordel at bruge sin research til at beskrive sin motivation og interesse i relation til virksomhedens branche. Læs hvad der står om virksomheden i jobopslaget, men læs også gerne bredere på deres hjemmeside, på branchehjemmesider eller gennem dit netværk, så du kan få relevant og opdateret viden om den branche du ville træde ind i. Det er viden, der ofte giver gode resultater.

Eksempel på målretning – ansøgning til et kommunikationsbureau: ”Det tiltaler mig meget at have en mulighed for at arbejde i konsulentbranchen: Jeg er glad for at holde et højt tempo, at arbejde med mine egne projekter og for at netværke bredt med en lang række aktører. Og så har jeg intet problem med korte deadlines og opsøgende arbejde, og brænder for at lave den gode pitch som får hentet en ny opgave hjem.”

4. Fokuser på din motivation
I sidste ende handler målretning om match mellem dig og virksomheden: Hvorfor du er den rigtige for virksomheden og hvorfor virksomheden er det rigtige for dig. Din egen motivation er derfor også en vigtig del af målretningen, og hvis du kan fremlægge noget information eller historie som får din egen motivation til at stå klart: Hvorfor synes du at virksomheden er spændende? Nærlæs jobopslaget og spørger dig selv hvad der fanger dig, om det er bestemte arbejdsopgaver, branchen, virksomhedens omdømme, størrelsen eller noget helt andet. Og beskriv så gerne ærligt, hvordan du ser dig selv passe ind hos netop dem.

Eksempel på målretning – ansøgning til en organisation der arbejder med udsatte: ”Jeg har fulgt jeres organisation i mange år, og har derfor med glæde sendt min ansøgning. Jeg brænder for at gøre en forskel for udsatte borgere, og det har været den røde tråd igennem både mit frivillige arbejde og mine projekter på min uddannelse. Det ville være mit drømmejob at kombinere den opgave med min passion for klar kommunikation og event management. Samtidig vil jeg gerne arbejde i en stor politisk organisation, hvor jeg har mulighed for at udnytte min erfaring fra studiet og samtidig kan lære en masse af mine mange nye kollegaer i kommunikationsteamet.”

Skal du bruge flere tips eller inspiration til din ansøgning? Se med på tirsdag d. 9, hvor vores karriererådgivere giver tips og sparring på netop din ansøgning. Tilmeld dig her: https://forum.kommunikationogsprog.dk/kalender/ks-digitale-karrieretime-...