Datahåndtering og analyse
Mange virksomheder har tonsvis af data om deres målgrupper gennem Facebook, nyhedsbreve, medlemssystemer eller bonusordninger, men det er de færreste, der bruger det bedst muligt. Derfor er der for mange kommunikatører en oplagt værdi i at blive klogere på, hvordan man kan bruge den viden og data, som virksomheden sidder med: Hvordan tolker man bedst på en statistik? Hvordan målretter man sine indsatser bedst muligt? Hvordan designer man den bedste brugerrettede løsning? I KS har vi adskillige kurser inden for en bred vifte af datahåndtering og analyse, så hold øje med kalenderen.
Video, lyd og grafik
Evnerne til at lave en god grafisk præsentation, en kort video, en podcast eller et lydindslag er blot nogle af de kompetencer, som er i toppen på alle virksomheders ønskeliste, når det kommer til deres kommunikationsmedarbejdere. Forbrugerne er nemlig blevet kræsne, så et velskrevet Facebookopslag, nyhedsbrev eller artikel er ikke altid længere nok til at fange deres opmærksomhed. Så hvis man lærer at lave en infografik eller en god mobilvideo, er man allerede et godt stykke af vejen.
Robotter og kunstig intelligens
Robot- og informationsteknologi er i hurtig udvikling, og kommunikationsfagligheden har en vigtig rolle at spille her. Den gennemsnitlige kommunikatør sidder ikke og programmerer robotterne, men der er mange andre vinkler, hvor kommunikatørens inputs er vigtige for at sikre et brugervenligt produkt. Når chatbots og sociale medier vinder frem, skal der bruges en kommunikatør til at skrive den gode tekst og sikre den klare formidling uden en menneskelig mellemmand. Med andre ord er mennesker med stærke sproglige kompetencer meget vigtige. Det kræver dog en forståelse for den bagvedliggende teknologi, og det er her mange kommunikatører kunne få værdi af at opkvalificere sig.
Rådgivning og forretningsforståelse
Fordi kommunikatøren er rykket tættere på ledelsen, er en solid forretningsforståelse blevet en nødvendig kompetence for at kunne rådgive ledere og kolleger i forhold til hensigtsmæssig kommunikation. Kommunikatøren skal kunne forklare, hvorfor en kampagne ser ud som den gør, hvorfor der er valgt de platforme, der er, og hvordan virksomhedens formidling eller markedsføring lægger sig op ad kerneydelsen.
Tillid og kommunikationsetik
Kommunikationsbranchen har ikke manglet skandaler de sidste årtier. Om det er ulovlig brug af persondata, beskyldninger om ’fake news’-kommunikationsbureauer, der laver misledende kampagner og markedsføring, eller bare en generel mistillid til kommunikation og markedsføring som fag. Kommunikationsområdet har brug for at genoprette tilliden blandt deres modtagere og samfundet som helhed, og her er der en oplagt mulighed for at opkvalificere sig. Så kan man som kommunikatør være mere sikker på, at både virksomheden og man selv fremstår autentisk overfor sine modtagere.
Bæredygtig kommunikation
Klimaet er på dagsordenen, og mange af de store virksomheder kan ikke se sig fri for at forholde sig til en klimastrategi. Men for både små og store virksomheder kan det være svært at vide, hvordan man sikrer sig en grøn profil, og hvor det er vigtigst at investere. Kommunikatøren er for det første i en unik position til at kunne udforme den grønne strategi, mens især formidlingen af strategien på den bedst mulige måde er kommunikatørens spidskompetence. Det kræver dog en forståelse for den grønne dagsorden, og for hvordan netop ens virksomhed kan spille ind og gøre en forskel.