Gode tips til netværk
Vær nysgerrig
Den bedste måde man kan netværke på, er ved at være nysgerrig. Vær oprigtigt interesseret i, hvad andre folk laver, så er der en stor chance for, du kan få en god dialog. Vi vil trods alt hellere bruge vores tid med mennesker, der udviser interesse end dem, der kun vil tale om sig selv. Når du er nysgerrig, spørger du ikke med henblik på at få nogle bestemte svar, men for at blive klogere på, hvilke erfaringer og perspektiver den, du taler med har. Det er også den bedste måde at finde ud af, om du kunne passe ind et sted, du ikke lige havde regnet med.
Hvad kan jeg tilføre netværket?
Et netværk fungerer kun, hvis alle tilfører noget. Hvis alle tænker "what’s in it for me"?, så er der ingen, der får noget. Derfor skal du overveje, hvad du selv kan give til dit netværk? Kender du de rette mennesker inden for en bestemt branche? Eller er du i madklub med en dygtig grafiker? Her spiller dine kompetencer ind. Er der noget du er god til, som andre kan nyde godt af? Er der en af dine ingeniørvenners ansøgninger, som trænger til en kærlig gennemskrivning eller kunne en snak om målgrupper gøre forskellen?
Kortlægning
I processen med at finde din egen netværksværdi, skal du i gang med at kortlægge dit netværk. Gå alle dine relationer i gennem: Venner, familie, studiekammerater, undervisere, kolleger, chefer, oplægsholdere osv. og skriv dem alle ned. Når du har skabt dig et overblik, kan du også nemmere se, om du mangler netværk inden for bestemte områder.
Strategi
Det er helt legalt at tænke strategisk. Det betyder ikke, at du er kalkuleret. Der er selvfølgelig en balance mellem at være opportunistisk og strategisk.
Så hvordan lægger du en strategi for dit netværk? Det kommer an på, hvad du skal bruge det til!
Skal du primært bruge det til jobsøgning, skal du finde nøglepersoner inden for branchen. Du skal du bruge en (eller flere) i dit netværk, som du gerne vil være - altså jobmæssigt. En, der kan åbne døre for dig, give dig leads eller gode råd til, hvordan du kommer ind i en branche. De fleste har et netværk, som ligner dem selv. Undersøg om der er nogen i dit netværk, som har et meget alsidigt og heterogent netværk. Den type, der kender alle, som altid kan skaffe en håndværker, eller en grafiker, eller en højskolelærer, der ved noget om e-sport. Det er kun et plus at have et heterogent netværk, hvor alle ikke ligner dig. Du får nemmere ved at hjælpe andre i dit netværk, og de har omvendt lettere ved at belyse dine blinde pletter.
Husk at sige tak
Når folk har brugt deres tid på dig, er det god stil at huske at sige tak. Vi anbefaler, at du siger tak tre gange. Efter det første møde du har haft med en, der har hjulpet dig, vender du tilbage med dit første tak. Her skriver du en mail, hvor du siget tak for mødet, og de kontakter, du har fået. Efter lidt tid, når du har arbejdet videre med kontakterne, skriver du tak igen og giver en kort update på din proces, og hvordan du har kunnet arbejde videre med de pointer, din samtalepartner har givet dig. Når du har nået dit mål (eller et af dine delmål), skriver du tak for sidste gang. På den måde holder du fast i netværket og viser, at det ikke har været spildt at hjælpe dig.
Udvid dit netværk
LinkedIn er et forholdsvis nemt værktøj at bruge til at udvide dit netværk. Vi har skitseret et par indgange:
Branchefokus
Hvis du gerne vil tættere på en branche, hvor du ikke kender nogen, og som du ikke rigtig kan ‘få hul på’, så vil vi anbefale, at du starter med at sikre dig, at LinkedIn afspejler dit faktiske netværk. Helt praktisk skal du sørge for, at du er i forbindelse med alle dem, du rent faktisk kender. Når du har det på plads, så kan du søge blandt dine kontakters kontakter (2.led) inden for den/ de brancher du er interesseret i. Husk at afstemme og sørg for at dine kontakter er klar over, at du går via dem. Når du kan se at din gamle håndboldtræner, Poul, kender Camilla, som du gerne vil have en kaffeaftale med, så start med Poul og hør om han kan hjælpe dig/ vil lægge navn til, at du tager kontakt til Camilla.
Rollemodeller
Hvis du er lidt i tvivl om, hvilken retning du vil gå - måske er du nyuddannet eller måske er du ved at skifte spor - så kan det være rart at lade sig inspirere af, hvad de andre gør. Du kan fx lave en alumnesøgning på LinkedIn. Find dit universitet, klik på ‘alumne’ og præciser din søgning med uddannelsesretning/ dimissionsår/ geografi/ branche/ stillingsbetegnelse indtil du har en pulje af kandidater. Brug dem som inspirationskilde: Hvor arbejder de, hvilke kompetencer lægger de vægt på, hvad har deres karrierevej været, hvilke opgaver løser de?
Vi anbefaler, at du kontakter nogle af dem efterfølgende for at høre mere om deres karrierevej og-overvejelser. “Det tør jeg ikke”, tænker du måske. Forestil dig et scenarie, hvor en nyslået student skrev til dig, fordi du har taget en uddannelse, hun overvejer at starte på, og hun synes din profil lyder cool. Ville du svare? Ville du have lyst til at tage en halvtimes snak med hende over en kop kaffe og give hende et par råd med på vejen? Der er stor sandsynlighed for, at de fleste du skriver til, reagerer ligesom du lige gjorde.
Konferencer
Du hører sikkert tit, at det er en god idé at tage til konferencer og arrangementer, hvor du kan få udvidet dit netværk. Det kan der også være noget om. Her kommer din strategi igen ind i billedet. Er der personer til stede, som du gerne vil lære at kende? Eller have noget viden fra? Ja så kan det være givtigt at tage på konference. Lav din research hjemme fra og find ud af, hvad du gerne vil tale med disse personer om.