De største udfordringer for kommunikatører

Tidspres
Data
Forandringer

Der findes i dag tre markante udfordringer for kommunikatører. Oplever du en, to eller alle tre?

En ny rapport fra Mynewsdesk beskriver, hvad de største udfordringer er for kommunikatører i Norden i 2023. Rapporten hedder ”State of Nordic PR & Communication”. Karriererådgiver Ask Lehrmann holder rapporten op med egne erfaringer og de undersøgelser KS selv har.

I denne artikel zoomer vi ind på tre af tendenserne, som mange af vores medlemmer også oplever.

Tidspres

Tid og travlhed er simpelthen den største udfordring for professionelle kommunikatører i dag.

72 % ville ønske de havde bedre tid til at være kreative i deres arbejde. 60 % mener, at den store travlhed, sammen med usikkerheden i det moderne samfund, tager tid væk fra deres arbejde.

I egne undersøgelser ser vi også udfordringen med tid.  

”Vores medlemmer har flere arbejdsopgaver end nogensinde før, og flere og nye typer opgaver lander hele tiden på deres bord. De får nye ansvarsområder og arbejdsopgaver, men har ikke altid tid til at efteruddanne sig og dygtiggøre sig indenfor dem”

forklarer Ask og uddyber.

”De er i stigende grad ressourcepersoner indenfor digital omstilling, IT, grafik, data og meget andet. Og der er hele tiden nye og skiftende krav til deres arbejde, men uden at der er ret mange opgaver, der forsvinder fra deres skrivebord”.

 
52 % mener, at alt for mange nye og skiftende KPI’er betyder, at der ikke er fokus på det centrale i en travl hverdag – og at de i øvrigt ikke har tid til det. Det fremhæves i rapporten fra Mynewsdesk.
Tid er en ressource i det moderne arbejdsliv, og for kommunikationsfaglige er den måske endnu mere knap end for andre fagligheder.

”Det kan nemt gå ud over både velfærd, faglig udvikling og kreativitet, hvis det ikke håndteres ordentligt. Derfor må man også kigge efter nye typer løsninger”

forklarer Ask.

”Eksempelvis kan kunstig intelligens måske være med til at tage noget af tidspresset fra kommunikatørerne, så de kan fokusere på de mange nye strategiske og organisatoriske opgaver. Men rapporten spørger også, om det også vil være en idé at tænke ’less but better’ – og at kommunikatører kunne gøre deres arbejde bedre, hvis der var en kultur, hvor man kunne fokusere på én opgave ad gangen”.

Har du et godt råd til andre kommunikatører til, hvordan man mindsker oplevelsen af tidspres? 

Data

Data og kommunikationsmåling er i fokus blandt kommunikatører i dag – men virkeligheden ude på kontorerne er, at der ikke altid er tid, organisatorisk velvilje og strategi til at få data ud at leve i organisationen.

59 % giver udtryk for, at det er vigtigere end nogensinde før at vise effekten af PR- og kommunikationsindsatser, men 47 % gør ikke brug af meget af den data, de indsamler, og kun 39 % har en dokumenteret strategi for at måle på deres kommunikation.

”På bare 5 år er mængden af medlemmer i Kommunikation og Sprog, der arbejder med dataindsamling og analyse som en del af deres arbejde, fordoblet”

fortæller Ask og uddyber:

"At lave kommunikation og marketing, der er tungt forankret i data, er derfor blevet hverdag for mange. Men det er desværre ikke altid nemt. Det er sjældent et problem at skaffe data – den bliver indsamlet automatisk og i så store mængder, at meget af det aldrig bliver kigget på.”

Udfordringerne er at have kompetencerne til at behandle og tolke data, strategien til at få data analyseret, og den organisatoriske ambition om at handle på dem.
Rapporten er klar i sine anbefalinger: Start i det små, kom ud af siloen, og vær mere gennemskuelig om hvorfor data indsamles og hvordan den bruges.

”Det tror vi også er nogle vigtige skridt til at sikre, at kommunikatøren som ’dataansvarlig’ bliver taget seriøst og får skabt resultater”

forklarer Ask.
 
Hvor meget fylder data i din hverdag?

Forandringer

Kommunikation i en konstant krisetid har en lang række konsekvenser.

63 % mener, at krisekommunikation er blevet mere vigtig de seneste år, 61 % mener, at krisekommunikation er blevet en essentiel faglighed, og 60 % mener at det at navigere i en krisekontekst er blevet ”new normal” for kommunikationsfolk.

Det er ikke kun kriser, der former de nye dagsordner. Ask forklarer, at det også er andre typer udvikling og omskiftelighed i den moderne virkelighed, der har skabt en ny virkelighed for kommunikatører – både i deres opgaver og deres arbejdsmarked.

”Diversitet og inklusion, datasikkerhed, stigende skepsis overfor kommunikation og marketing, etik og troværdighed, er bare en håndfuld af de udfordringer, som kommunikatører kæmper med i 2023. Og det er komplekse udfordringer, som ikke kan løses eller behandles hurtigt og simpelt”

fortæller Ask. Han fremhæver, hvordan denne nye virkelighed også har en positiv indflydelse.

”Rapporten påpeger dog også, at kommunikationsafdelingerne møder og løfter disse mangfoldige opgaver. At 82 % af respondenterne har planer om at opkvalificere sig indenfor krisekommunikation, at deres virksomheder vil udvikle mere detaljerede kommunikationsplaner, og at man med et solidt strategisk og forudsigende mindset kan og vil imødekomme den nye virkelighed med autencitet og ærlighed”.

”Det er i høj grad også vores oplevelse i KS. Vores medlemmer tager udfordringerne seriøst og opkvalificerer sig til at arbejde i den nye virkelighed. Og på trods af travlhed, kriser og nye typer udfordringer, arbejder de på at sikre gennemsigtighed og inklusion i kommunikationen”.

Mærker du også, at ”the new normal” har en påvirkning på dit daglige arbejde?


Er du nysgerrig på, hvordan andre takler disse udfordringer?

Har du brug for at finde løsninger på de udfordringer, som du møder i din arbejdsdag?

Så kan du få hjælp af vores karriererådgivere, der er specialister i branchen.

De seneste artikler om karriere:

Job og karriere

10 gode råd, der ikke holder, når du søger job

Vennekredsen, tante Anna, onkel Ib og et væld af hjemmesider står parat til at hjælpe dig, når du skal søge job. Men pas på, for de gode råd er måske velmente, men langt fra altid gode. Kommunikation og Sprogs karriereteam giver dig her en liste med 10 råd til jobsøgning, som ikke altid er gode.

Job og karriere

Sådan overvinder du overspringshandlinger

Fusion
Job og karriere

Du kan få indflydelse på din nye fagforening

Vi har brug for jeres input til at forme fremtidige arrangementer, der er relevante og spændende efter fusionen med DM. Deltag i fokusgruppe og få et gavekort.

Edit page