72 % ville ønske de havde bedre tid til at være kreative i deres arbejde. 60 % mener, at den store travlhed, sammen med usikkerheden i det moderne samfund, tager tid væk fra deres arbejde.
I egne undersøgelser ser vi også udfordringen med tid.
”Vores medlemmer har flere arbejdsopgaver end nogensinde før, og flere og nye typer opgaver lander hele tiden på deres bord. De får nye ansvarsområder og arbejdsopgaver, men har ikke altid tid til at efteruddanne sig og dygtiggøre sig indenfor dem”
forklarer Ask og uddyber.
”De er i stigende grad ressourcepersoner indenfor digital omstilling, IT, grafik, data og meget andet. Og der er hele tiden nye og skiftende krav til deres arbejde, men uden at der er ret mange opgaver, der forsvinder fra deres skrivebord”.
52 % mener, at alt for mange nye og skiftende KPI’er betyder, at der ikke er fokus på det centrale i en travl hverdag – og at de i øvrigt ikke har tid til det. Det fremhæves i rapporten fra Mynewsdesk.
Tid er en ressource i det moderne arbejdsliv, og for kommunikationsfaglige er den måske endnu mere knap end for andre fagligheder.
”Det kan nemt gå ud over både velfærd, faglig udvikling og kreativitet, hvis det ikke håndteres ordentligt. Derfor må man også kigge efter nye typer løsninger”
forklarer Ask.
”Eksempelvis kan kunstig intelligens måske være med til at tage noget af tidspresset fra kommunikatørerne, så de kan fokusere på de mange nye strategiske og organisatoriske opgaver. Men rapporten spørger også, om det også vil være en idé at tænke ’less but better’ – og at kommunikatører kunne gøre deres arbejde bedre, hvis der var en kultur, hvor man kunne fokusere på én opgave ad gangen”.
Har du et godt råd til andre kommunikatører til, hvordan man mindsker oplevelsen af tidspres?