Top 30 kompetencer inden for kommunikation og marketing: Det vil arbejdsgiverne have

Som jobsøgende er der særligt ét spørgsmål som mange stiller sig selv: Hvad er det egentlig arbejdsgivere vil have? <a href="http://www.finduddannelse.dk">www.finduddannelse.dk</a> har analyseret 1300 jobannoncer, og fundet ud af hvad arbejdsgiverne i kommunikationsbranchen efterspørger. Kan du gætte hvad der topper listen? Er det selvstændighed, sociale medier eller erfaring?

’Sociale Medier’ indtager en førsteplads som den næsten eneste tekniske kompetence. Så der er ingen vej uden om, at de sociale medier er essentielle værktøjer. Særligt Facebook er blevet fast kanal for næsten alle kommunikations- og marketingafdelinger, om det så gælder intern/ekstern kommunikation, kampagner eller traditionel marketing. Og det kræver efterhånden en solid erfaring med flere af de mest almindelige sociale medier at få foden indenfor på kommunikationsarbejdsmarkedet, om man så er den der skriver artiklerne, administrerer Facebooksiden eller bygger reklamerne.

De klassiske kompetencer er stadig eftertragtede
Undersøgelsen viser, at mens nye tekniske kompetencer vinder indpas og vigtighed hos mange virksomheder, er der stadig mange af de gamle kernekompetencer der fortsat er essentielle for moderne kommunikatører. Ansvarlighed, engagement, gode skriveegenskaber og samarbejdsevner holder en fast plads i top-10, og udkonkurrerer mere specifikke tekniske kompetencer som Google Analytics, SEO eller videoproduktion.

At være kommunikatør kræver bredde
Hvis der er noget man kan lære af listen, må det være, at titlen som ’kommunikatør’ dækker over rigtig, rigtig mange forskellige arbejdsopgaver. Der skal skrives tekster, produceres content, udvikles, formes hjemmesider, analyseres, arbejdes med sociale medier, søgemaskineoptimeres, produceres video, kampagner og ledes projekter – og måske også redigeres i Adobe-pakken. Derfor er det både vigtigt at være klar på at lære nye fagligheder, men også at finde ud af, hvordan man kan udnytte sin uddannelse og erhvervserfaring til at forstå og løse nye opgaver.
Du kan læse mere om undersøgelsen her.