Tag godt imod jeres unge medarbejder
Har I fået en ung kollega på arbejdspladsen for nylig? Arbejdsmiljørådet præsenterer fem anbefalinger, som introducerer nogle af de vigtigste ting, som I skal være opmærksomme på, når der starter en ny ung medarbejder.
En informationskampagne, målrettet både arbejdspladser og unge op til 30 år sætter nu fokus på det sociale og organisatoriske arbejdsmiljø for de unge på arbejdsmarkedet, fra studentermedhjælperen til de unge nyuddannede, der starter i første eller andet job.
”Vi skal sikre, at arbejdspladserne tager godt imod de unge, som er på vej ud på arbejdsmarkedet i disse år. De kan se frem til at være der længere end generationerne før. Derfor er en god begyndelse, vigtigere end nogensinde i ambitionen om at fremme bæredygtige arbejdsliv som en central del af udviklingen af arbejdsmarkedet. Vi skal arbejde henimod en stærkere brobygning mellem de unge og arbejdspladserne”, lyder meldingen fra Lars Qvistgaard, formand for Akademikerne, der sammen med de øvrige arbejdsmarkedsparter i Arbejdsmiljørådet kører på med den nye kampagneindsats under temaet: Tag godt imod jeres unge medarbejdere.
Overgangen fra studiet til fuldtidsarbejdet er en tid med mange forandringer, der har stor betydning for den nyuddannede og som kræver særligt opmærksomhed. Det handler blandt andet om forhold som at kunne udfolde sin faglighed, samarbejde med nye kollegaer og fagligheder, trivsel og balancen mellem arbejde og privatliv. For at skubbe på en positiv udvikling med dette har Akademikerne derfor senest foreslået, at arbejdspladsvurderingen (APV) udvides med en særlig unge-APV for at sikre opmærksomhed på området ude på alle arbejdspladser.
Kampagnen sætter fokus på at gøre det nemmere for ledelsen og kollegaerne at tage imod unge medarbejdere på op til 30 år. Helt centralt står fem konkrete anbefalinger om, hvad der hjælper til at sikre den gode start i mødet mellem unge nyuddannede og den enkelte arbejdsplads.
De fem anbefalinger er:
• Vær gode rollemodeller
• Læg en plan for den første tid
• Inviter til dialog
• Opstil krav og forventninger
• Giv konstruktiv feedback