Send strategien til service og undgå tre typiske SoMe-fejl

/files/assets/news/a6148987-b832-4589-a202-f6c8c09652c1-1-105-c-0-credits.jpeg

På KS-dagene 2021 i København og Aarhus var der fokus på kommunikatørens roller og værdiskabelse. Her fik tilhørerne et indblik i, hvilke tre fejl i SoMe-strategier Nadia Nikolajeva oftest støder på hos virksomheder og organisationer, hun arbejder for:

  • Mellemvaren - altså det uskarpe indhold, bliver accepteret.

  • Potentialet i dialogerne bliver glemt.

  • Der lægges alt for mange æg i SoMe-kurven.

Noget tyder på, at der i mange organisationer kan være brug for en både strategisk, ledelsesmæssig og operationel anden tilgang til SoMe-indsatserne, mener Nadia Nikolajeva. Derfor opfordrer hun til, at virksomheder og organisationer stiller kvalitetskriterier op for deres indhold. Det kan være en definition af, hvad et godt billede er, hvad en succesfuld klikrate er osv.

Derefter handler det om at få indarbejdet en strategi for interaktion med brugerne i selve SoMe-strategien, så dialogen med kunderne ikke glemmes. Endelig opfordrer Nadia Nikolajeva til, at kommunikatører overvejer, hvilke andre kanaler, der kan bruges, så der er balance i kommunikationsindsatserne.

- Det er ret krævende at have en SoMe-strategi. Den skal give resultatmæssig mening og matche det, man kan løfte internt, siger hun.

Det virker lidt underligt, at vi har den samtale i 2021. Hvordan kan det være, at virksomheder og organisationer begår disse tre fejl?

- I begyndelse kunne SoMe klares med én hånd. Der kunne man lægge indhold ud og få klikrater på 25 procent. Sådan er det ikke længere, og det ved jeg ikke, om vi nogensinde har talt ordentligt om. Det er ikke fordi, jeg siger, at det er superlet. Og mange steder ligger der en opgave i at forklare ledelsen, at SoMe skal behandles lige så professionelt som andre kanaler, siger Nadia Nikolajeva, der uddyber:

- Vi er vanedyr, og det betyder, at vi i høj grad gør, som vi plejer. Mange arbejder i højt tempo, og får ikke kigget sig tilbage, men det skal man. Se på, hvad der virkede, hvad der ikke virkede og find ud af hvorfor, siger hun.

Når man opererer i en verden, hvor techgiganternes algoritmer, der kan være svære at gennemskue, bestemmer så meget, og hvor det er sværere at trænge igennem støjen. Kan man så argumentere for, at SoMe skal fylde markant mindre i kommunikationsstrategien til fordel for andre kanaler?

- Det kan være risikabelt og sårbart at satse for meget på sociale medier. Det skal hver enkelt virksomhed overveje. Men de sociale medier er blevet meget bedre til at kommunikere, hvordan deres algoritmer fungerer - og hvad det er for noget indhold, som de gerne vil have, at vi lægger ud. Så det er lidt en myte, at det er så mystisk det hele. Det er det faktisk ikke, men det kræver, at man bruger tid på at sende sin strategi til eftersyn, siger Nadia Nikolajeva.

Nadia Nikolajevas tre gode råd til din SoMe-strategi: 

  1. Sæt klare kvalitetskriterier for indholdet.

  2. Gør dialog til en del af strategien.

  3. Balancér SoMe-strategien med andre platforme.