24. oktober 2018

Sådan styrker du dit karrierenetværk via sociale medier

/files/assets/news/rawpixel.jpg

Der er mange gode grunde til at bruge de sociale medier som en aktiv del af din karriereudvikling. Det er vigtige platforme til at finde aktuelle stillingsopslag, virksomheder bruger dem i stigende grad til screening og rekruttering, men vigtigst af alt er det fantastiske platforme til at danne og udvikle professionelle netværk.

Det kræver dog både noget arbejde og forberedelse. I denne artikel præsenterer vi 6 trin til at styrke dit karrierenetværk.

1. Definer dit formål og målgruppe
Før du går i gang med de helt store netværksambitioner, bør du vælge en tilgang, som du har tid, overskud og ambition til. Hvis du foretrækker at bruge Facebook privat, behøver du ikke lukke den helt ned for at give den et professionelt udtryk. Hvis du er nødt til at tage en dyb indånding hver eneste gang du logger på LinkedIn, er det ikke nødvendigt at bruge timer derinde hver uge. Hvis du slet ikke bruger Instagram eller Twitter, giver det måske bedst mening at bruge dine ressourcer andre steder.
Kort sagt: Overvej dit formål, og brug din tid fornuftigt. Vil du gerne have et stort netværk inden for en bestemt branche? Vil du gerne være en del af bestemte faglige grupper og løbende dele idéer og erfaringer? Vil du gerne have mange relevante følgere på en bestemt platform for at give mere synlighed til dit faglige indhold? Hvad vil DU gerne tilbyde dit netværk? Definer, hvem du gerne vil kommunikere med, hvorfor du gerne vil kommunikere med dem, og hvilke ambitioner du har for din kommunikation. Så bliver det pludselig meget nemmere at vurdere, hvordan du bedst bruger din tid for at skabe et stærkt netværk.

2. Spil på de individuelle mediers styrker
LinkedIn er relevant, hvis du vil vedligeholde et effektivt fagligt netværk og lave dybdegående research. Twitter er godt til at komme i direkte dialog med mennesker uden for dit umiddelbare netværk. Facebook er den mest populære platform, og særligt god, hvis man vil finde faggrupper og deltage i debatter. De forskellige medier kan forskellige ting, når det kommer til at opbygge og vedligeholde et netværk, og du kommer ikke langt, hvis du begrænser dig for meget eller bruger en platform til noget, den ikke er bygget til.

3. Hold dine profiler opdaterede og relevante
Særligt når det drejer sig om platforme, de ikke bruger til dagligt, glemmer mange løbende at opdatere deres profil med nye erfaringer og informationer. Men virksomheder vil ofte, når de kigger på din profil, hæfte sig ved, om informationen er relevant og opdateret. Du styrer ikke, hvilke profiler man finder frem, hvis man søger på dit navn på Google.
Sørg for, at du altid har de vigtigste og nyeste informationer delt på dine sociale medier, og at du ’brander’ dig selv med den rigtige faglighed i forhold til dit formål og målgruppe. Så er du sikker på, at potentielle netværkspartnere eller arbejdsgivere får det rigtige indtryk af dig, hvis de finder din profil. 

4. Vær aktiv
Jo flere virksomheder/grupper/debatter du følger og engagerer dig i, jo oftere du lægger indhold op i dit feed eller i grupper, jo oftere du opdaterer din profil og bruger et medies individuelle funktioner, des højere rangerer du typisk på mediet, og jo mere synlig er du overfor både dit eksisterende og potentielle netværk. Det har også mange andre fordele: Du får mulighed for at finde nye relevante netværkspartnere, blive skarpere på din egen faglige profil og få den nyeste viden om din branche. 

5. Udvid dit netværk
Det er ikke nok at du sidder passivt på en velskrevet LinkedIn-profil og regner med, at dit netværk kommer til dig. På de sociale medier er din synlighed altid begrænset af størrelsen af dit netværk. Jo længere væk du er fra en persons faglige netværk, jo sværere er du at både finde og kontakte. Sørg for at være opsøgende, når det kommer til forbindelser, og find relevante personer inden for dit fag, som kan hjælpe dig med at nå dine mål. Det gælder også i den virkelige verden: Ikke alene bør du altid tilføje nogen til dit netværk, som du har haft en god dialog med, du bør som studerende også altid tilføje lektorer, studiekammerater eller andre, som kan komme med relevante faglige input. 
Du skal selvfølgelig ikke tilføje alle og enhver, for du bør tænke på dit formål og målgruppe. Men vær heller ikke for kritisk, for du ved aldrig hvilken brik i dit netværk, som kan være vejen til drømmejobbet på et senere tidspunkt.

6. Plej dit netværk og følg op
Det måske vigtigste trin er løbende at bruge dit professionelle netværk. Hvis du har tilføjet en relevant fagperson, så husk at følge op, stille spørgsmål og del relevant indhold – enten i direkte henvendelser eller på din væg. Så ved dit netværk, hvem du er, og hvad du kan, hvis du en dag har brug for et kaffemøde eller andet.