27. august 2019

Sådan kan du bruge storytelling i din jobansøgning

/files/assets/news/reuben-juarez-credits.jpg

God brug af storytelling kan videregive information på en måde som får modtageren til at engagere sig og involvere sig i din ansøgning – og det kan nemt blive vejen til toppen af ansøgerbunken.

En jobansøgnings formål er at få dig til en jobsamtale – kortere kan det nok ikke skrives. Og selv om man så naturligt tænker, at det må betyde at man skal imødekomme de faglige krav der stilles i stillingsopslaget, er der mange andre tricks og metoder til at fange læserens opmærksomhed og interesse, overbevise dem om din faglighed og fortælle mere om sig selv som person.

Et af de værktøjer man kan bruge, er storytelling: At bruge ansøgningen til at fortælle nogle historier om dig som person og fagperson. Kommunikation og Sprogs karriereafdeling giver dig her 4 gode råd til, hvordan du kan integrere den gode historie i din jobansøgning.

1.Væk læserens følelser
Kernen i historiefortælling er at inddrage læseren bedst muligt i det du skriver, og intet inddrager en læser bedre end at vække deres følelser. Det kan være glæde, som at fortælle en sjov anekdote eller en hyggelig historie fra dit privatliv. Tilfredshed, som at fortælle en historie om en arbejdssituation, hvor du trodsede svære odds for at få noget til at lykkes. Eller solidaritet, ved at påpege din støtte til en sag. Alt med måde, selvfølgelig – men det er en god idé at tænke i de følelser ens ansøgning vil producere.

2. Overrask læseren
Når man sidder med en bunke med 200 ansøgere, er det ofte overraskelserne man husker bedst – der hvor man fik et lille smil på læben eller skulle tænke sig om. En overskrift med et citat, humor eller konkret kommentar på én af virksomhedens kampagner. En afslutning hvor du fortæller en sjov historie om dengang du lavede den bedste firmafest på dit gamle arbejde. En anekdote om en gang hvor det ikke lykkedes første gang, men hvor du reddede projektet på målstregen. Formålet er, at modtageren ikke med det samme kan gætte sig til din pointe.

3. Brug dine egne følelser – og vær autentisk
Den største risiko ved at bruge storytelling er, hvis det kommer til at virke påtaget eller fladt. Tag derfor helst udgangspunkt i det umiddelbare og det personlige på en måde der føles naturligt for dig. Fortæl om dine passion for deres fagområde eller branche, hvilke tanker og følelser jobopslaget vækkede i dig, hvad der betyder noget for dig. Det er ikke fordi det skal fylde en paragraf, men det kan være en fantastisk introduktion til en ansøgning.

4. Inddrag virksomheden
Undersøgelser peger på, at noget af det vigtige for mange ansættelsesansvarlige er når ansøgere snakker om virksomheden. Det signalerer nemlig forarbejde, overskud og ofte en forståelse for deres udfordringer og branche. Og også her kan storytelling være et stærkt værktøj: Måske du i din introduktion kan fortælle om din relation til dem, deres produkter eller deres branche. Måske du kan fortælle om første gang du så en kampagne fra dem, hvad der motiverede dig til at søge stillingen, eller en af deres kunder der har en særlig relevans for dig.