12. februar 2019

Optimer dine Google-resultater

/files/assets/news/pawel-czerwinski-710838-unsplash.jpg

Hvordan ser, kategoriserer og præsenterer en søgemaskine som Google verden? Ny bog redegør for den udvikling søgemaskiner som Google gennemgår i et stærkt teknologisk udviklende samfund.

Foto: Pawel Czerwinski

”Hvad går der i biografen?” ”Hvem var Harald Blåtand?”

Når vi søger på nettet, kan vi finde informationer om alt fra programmet i den lokale biograf til den danske kongerække.

Internettets søgemaskiner har udviklet sig fra at være ’IT-værktøjer’, der blev brugt til at finde relevante sider, til at være ’svaremaskiner’ som er blevet en naturlig del af de fleste menneskers hverdag.

Men hvordan får man søgemaskiner som Google til at forstå, hvad ens website drejer sig om?

Forstå semantisk søgning og søgemaskineoptimering

I den netop udkomne bog, ”Semantisk søgning og søgemaskineoptimering,” giver forfatter Lars Johnsen et indblik i den udvikling søgemaskiner som Google gennemgår i disse år.

Bogen redegør for, diskuterer og undersøger bl.a.:

•                          Søgning og søgemaskiner

•                          Googles optik - schema.org

•                          Google & The Web of Data

•                          Semantisk søgeoptimering med schema.org

•                          Fra semantisk søgemaskineoptimering til linked data

Bogen er opdelt i to dele: den første behandler semantisk søgning og søgningsoptimering; del to forklarer om søgemaskineoptimering i praksis.

Bogen henvender sig til alle, der arbejder med websøgning, søgemaskiner og søgemaskineoptimering, herunder webbureauer, SEO-firmaer og -konsulenter.

Forfatteren, Lars Johnsen, er underviser på SDU, Institut for Design og Kommunikation. Han beskæftiger sig blandt andet med webkommunikation, informationsarkitektur og digitale læremidler og har bl.a. været medforfatter til bogen ”Webdesign 3.0.”