Ny vejledning skal hjælpe virksomhederne med at forebygge stress
Arbejdstilsynet er nu klar med vejledning om håndtering af uklare og modskrivende krav i arbejdet. Det er KS’ håb, at vejledningen kommer ud at arbejde i virksomhederne – at vi griber mulighederne for at få sat ord og handlemuligheder på dette aspekt af det psykiske arbejdsmiljø. Og dermed forhåbentlig begynder for alvor at forebygge frem for at reparere.
Af Bitten Kjærgaard og Susanne Sloth, arbejdsmiljøkonsulenter i KS
Det er og har været et stort problem at håndtere og adressere nogle af de faktorer, der – ifølge forskere og veldokumenterede undersøgelser – kan være med til at føre til sygemeldinger, stress og dårlig trivsel.
Ofte står den enkelte medarbejder med problemet alene og f.eks. stort arbejdspres med uklare og modstridende krav bliver gjort til et individuelt problem. Den nye vejledning udpeger retningslinjer for både arbejdsgivere og medarbejdere hjælpe begge parter med at understøtte arbejdet for et godt arbejdsmiljø.
”Men selvom problemer med det psykiske arbejdsmiljø ofte rammer individuelt, så bør det løses kollektivt. Det er en svær opgave, for når ”stress” rammer den enkelte, er der ofte ikke vilje eller mulighed for at handle kollektivt. Det er derfor vigtigt med fokus på den proaktive kollektive forebyggelse,” siger KS forperson Cathrine Holm-Nielsen.
”Med bekendtgørelsen har vi fået et længe ventet redskab – og med vejledningerne nærmest en manual at arbejde ud fra. Endelig kan arbejdsgiver og arbejdstager, og ikke mindst arbejdsmiljørepræsentanter og tillidsrepræsentanter, med en konkret anvisning sige, at her er en uddybning og forklaring på, hvorfor nogle medarbejdere går ned med stress eller sygemeldes: F.eks. ”Vi har her i virksomheden faktisk oplevet situationer, hvor der længe har været modstridende og uklare krav i arbejdet,” siger hun.
Du kan læse mere om vejledningen her: (Kampagne: Forebyg stress - Arbejdstilsynet (at.dk) og du er også altid velkommen til at kontakte KS, hvis du har spørgsmål til arbejdsmiljøet på dit arbejde.
Foto: Unsplash