3. november 2021

Midt i en data-tid: Skru op for dialog - og husk nysgerrigheden

/files/assets/news/2-0-credits.jpg

Mikkel Wolf Rasmussen

Der blev stillet skarpt på brugen af data, som de senere år er begyndt at fylde mere og mere i kommunikationsfolkets hverdag.

Både i forhold til måling af indsatser, målgruppe-identifikation, i skabelsen af indsigter, kortlægning af kunderejser osv. Men selv om data bliver betegnet som nutidens guld, så er noget så gammeldags som dialog slet ikke umoderne. Selv om data, i alle dens afskygninger, næppe kommer til at fylde mindre, så bør dialogen fylde mere, end den gør i dag, lyder det fra Mikkel Wolf Rasmussen.

- Ofte tror jeg, man får mere ud af at tale med fem af ens kunder eller medlemmer, så man får en fornemmelse af, hvad der optager dem. Så man begynder med dialogen før dataen, så man måler på det rigtige, siger Mikkel Wolf Rasmussen.

Det handler om i højere grad, at få data og dialog til at gå hånd-i-hånd, hvilket er det, som Mikkel Wolf Rasmussen kalder for den interne nysgerrighed. Den skal så at sige holdes i live.

Bliver der talt for lidt i denne data-tid? Er vi blevet for data-fokuserede på bekostning af samtalen?

- Vi er måske blevet lidt for fortravlede til at være nysgerrige på andre mennesker, siger Mikkel Wolf Rasmussen, der fortsætter:

- Det er en bekvem sandhed at tro, at data kan give alle svarene. Hvis man har en stor digital platform – kan være en handelsplatform – så kan man bruge alt sit krudt og bør bruge næsten al sin tid på at optimere ud fra adfærd. Men hvis man har med noget blødere at gøre, så får man rigtig meget ud af at tale med folk.

Hvordan husker man det menneskelige, når data fylder så meget?

- Jeg tror, at en af løsningerne er, at os der kommunikerer, sørger for at kombinere fagligheder. At vi øver os på at være nysgerrige på folk, der er forskellige fra os selv. Og vi, der godt kan lide data, skal huske, at det er der mange, der ikke kan. Så det er vigtigt at få oversat data til indsigter som folk, der kan formidle, kan bruge til noget, siger Mikkel Wolf Rasmussen.

Tre gode data- og dialog-råd:

  1. Skru op for nysgerrigheden for andre mennesker.

  2. Vær ydmyg for at forstå at folks livsverden og vilkår, der er væsentlig forskellige fra ens egne.

  3. Man skal turde spørge og turde måle for at se, om man rammer rigtigt.

Kilde: Mikkel Wolf Rasmussen.

Edit page