Kurser til fremtiden …

/files/assets/news/photo-1543005183-b66272de41f3.jpg

Det går hurtigt – derude på arbejdsmarkedet. Kommunikationsfaget er i konstant udvikling, og der sker hele tiden spændende ting. Men det kan være svært at følge med. Derfor fylder KS året igennem kalenderen med faglige kurser, der ruster vores medlemmer til fremtiden.

Kommunikation og Sprog udbyder hvert år et bredt udvalg af kurser i faglig udvikling over hele landet. På baggrund af det hastigt ændrende arbejdsmarked har vi i dette forår haft blikket rettet mod nye kompetencer, som vi vil udbyde nye kurser i.

”Vi ser i øjeblikket, at arbejdsmarkedet er i kraftig forandring også for vores fag. Derfor forsøger vi med vores kurser at klæde vores medlemmer fagligt bedre på. Der vil i foråret blandt andet komme kurser i brug af Google Analytics og datadreven kommunikation,” fortæller Leise Katrine Hein Voss, der er konsulent i KS´Fagteam.

KS vil også invitere til en spændende række af gå-hjem-møder, der handler om grundlæggende teknikker i måling af kommunikation, der sætter kommunikatører i stand til bedre at vise, at deres arbejde er forretningsunderstøttende og dermed til gavn for deres arbejdsplads.

”Vi eksperimenterer”

Men det er ikke altid let at forudse, hvad KS´medlemmer fagligt har brug for eller er interesseret i.

”Netop fordi der sker så meget på arbejdsmarkedet, eksperimenterer vi en smule, siger Leise Katrine Hein Voss, og fortsætter: ” Vi laver kurser, som vi ved, medlemmerne har brug for. Men vi laver også kurser, som vi ikke kan vide, om det er noget medlemmerne efterspørger. Vi afprøver det hele.”

Et eksempel på et kursus, hvor KS´Fagteam har taget en chance er kurset om Python programmering for kommunikatører.

”Vi ved ikke, om det bliver ”en sællert,” og vi ved heller ikke, om det er den vej kommunikatører skal gå. Skal de kunne programmere? Skal de bare vide noget om programmering? Eller behøver de slet ikke at forholde sig til programmering? Men vi prøver at lave nogle ting løbende, som giver medlemmerne nok forståelse til, at de selv kan sætte sig yderligere ind i det,” siger Leise Katrine Hein Voss.

De kloge jobannoncer

Men det er ikke rent gætteværk det hele. I 2017 lavede KS en faglighedsundersøgelse, hvor der blev spurgt ind til hvad medlemmerne egentlig laver rent fagligt i dagligdagen, og hvilke roller de sidder i.

”Vi spurgte også om, hvor de regnede med at være om fem år, og hvor de gerne ville være. På den måde fik vi en idé om, hvad medlemmerne selv forestiller sig, der sker indenfor den nærmeste fremtid. Vi lavede også K-chef undersøgelsen, der viste, hvad der bliver forventet af vores medlemmer fra chef-siden, og så følger vi med i, hvad erhvervsorganisationerne laver af undersøgelser af de behov, de mener, at deres medlemmer har,” forklarer Leise Katrine Hein Voss.

Og der er brug for det. Mange af KS´medlemmer har et meget travlt arbejdsliv og har derfor ikke altid tid til at følge med i, hvad der sker rent fagligt. Det er heller ikke let.

”Vi kigger meget på jobannoncer. De er nogle af de vigtigste kilder vi har, når vi skal danne os et indtryk af, hvad der bliver forventet af vores medlemmer. Lige pludselig opstår der nogle ord, vi ikke før har set indgå i en annonce. For eksempel ”salesforce” har ikke tidligere været en del af vores medlemmers faglige profil,” siger Leise Katrine Hein Voss, og peger på: ”At for 10 år siden var der ikke mange der vidste, hvad en SEO-stilling var eller UX´er.”