Koderne til din jobsøgning
Virksomhederne lægger vægt på, at du som ansøger viser din motivation for såvel opgaverne i jobbet som virksomheden, når du skriver din ansøgning – og at ansøgningen skal være fremadrettet. Og så skal dine materialer være relevante og målrettede. Det viser ny rekrutteringsanalyse fra AJKS.
AJKS har lige udsendt deres rekrutteringsanalyse 2022 hvor de sætter fokus på arbejdsmarkedet for kommunikation, marketing, journalistik, sprog og SoMe.
Analysen viser, at virksomhederne stadig lægger vægt på, at du som ansøger viser din motivation for såvel opgaverne i jobbet som virksomheden, når du skriver din ansøgning – og at ansøgningen skal være fremadrettet. Og så skal dine materialer være relevante og målrettede, så man som læser/virksomhed skal kunne se et match i forhold til faglighed og kompetencer.
For nyuddannede er der gode nyheder i analysen, der viser, at arbejdsgivere ikke er bange for eller tilbageholdende med at ansætte nyuddannede – det er knap 60 % gjort indenfor de sidste 3 år. Og ikke overraskende vægtes motivation, videbegær og mod højt af arbejdsgiverne i forhold til de nyuddannede. Analysen viser også, at erfaringer fra studiejobs, frivilligt arbejde og projekter vægter højt.
Rekrutteringsanalysen kigger også på hvilke kompetencer arbejdsgiverne efterspørger nu og fremadrettet. Her fylder skriftligt kommunikation og det digitale univers – både SoMe, video, og data og analyse. Det flugter meget godt med både vores egen faglighedsundersøgelse og K-chefundersøgelser, som i tilgift også viser, at rådgivning, sparring og strategisk arbejde er nogle af de vigtigste kompetencer, og at kommunikatørerne er rykket tæt på og ind på ledelsesgangen.