6. oktober 2020

Karriereråd: Vær dig selv til jobsamtalen

/files/assets/news/makeup-credits.jpg

Opfatter du jobsamtalen som en slags eksamen, hvor det handler om at svare rigtigt, fordi det gælder om at passe ind? Måske udgiver du dig oven i købet for at være noget andet, end du er, fordi du kan mærke, at der er efterspørgsel på det. Lad være med det. Se i stedet samtalen som en mulighed for at finde ud af, om du selv er interesseret i jobbet.

KS-medlemmet Martin Bylund Larsen, der til dagligt sidder som digital kommunikationsrådgiver på Aalborg Universitet, har brugt Linkedin til at samle karriereråd i sit netværk, 40 styk er det blevet til. Du kan finde dem alle her.

KS Karriere har fået lov til at bruge karriererådene til en nyhedsartikelrække, og i dag kan du læse mere om dette råd: Vær dig selv. En jobsamtale hvor du ikke kan være tro mod dig selv, fører ikke til jobbet, du vil blomstre i.

Måske er du i en situation, hvor du føler, at du bare gerne vil have et job. Hvis du er ledig, eller hvis du ikke trives i dit job, kan et hvilket som helst nyt job føles som målet. Men overvej lige, om du også gerne bare vil have et job, hvis der ikke er det rette match. Det kan være rigtig hårdt at lande i et job, hvor man skal være god til at komme med idéer, hvis man egentlig mere er en afslutter, eller i et, hvor man skal være opsøgende og udadvendt, når man hellere vil nørde data foran skærmen. Det er ikke særlig langsigtet at tænke, at man skal lande jobbet, uden at tænke på, om man reelt er en god kandidat til netop dette job.

En samtale er til for begge parter
En jobsamtale er en dialog og en tovejsvurdering af, om der er grobund for et godt samarbejde. Det betyder også, at det ikke er en eksamen, hvor du skal ærgre dig, hvis du føler, du svarer forkert.
Derfor: Vær dig selv med de styrker, du nu engang har – både faglige og personlige. Lad være med at udgive dig for at være noget andet, fordi du kan mærke, at der er efterspørgsel på det. Hvis du står stærkt på både dine stærke og knap så stærke sider, så vil du fremstå mere autentisk og tillidsvækkende. Det er dejligt for en arbejdsgiver at have en medarbejder, der er klar over egne styrker og begrænsninger.
Når det er sagt, så må du gerne være den bedste udgave af dig selv til en samtale. Med det mener vi, at der nok altid være et element af at skulle performe. Men hold det til en performance, der viser dig som person.

Edit page