Inspiration og metode i fokus på KS-DAGEN

/files/assets/news/ks2.jpg

På Kosmopol i Købehavn er der lige nu stuvende fuld af KS-medlemmer, der gerne vil inspireres. Inspiration er noget, man kan finde mange steder, men hvordan er det lige, man kommer i gang med at blive inspireret og bruge det konstruktivt?​

KØBENHAVN - ”Inspiration er noget, du kan finde lige ved siden af dig,” siger moderator og vært, kommunikationsrådgiver Morten Gade. ”Inspiration er det, der adskiller os fra robotter.”

Morten Gade begynder dagens aktiviteter med at spørge ud i rummet: "Hvordan finder vi inspiration?" En summen som en jetmotor går i gang. Det er et emne, alle kan tale med om.

I løbet af formiddagen er der blevet talt om, hvordan man kan få idéer fra andre mennesker og fra popkultur, og hvordan man kan blive inspireret af samtaler og data. Og der er blevet afholdt workshop i at arbejde med metoder til idéudvikling – både analogt og digitalt – og sidst men ikke mindst, hvordan man kan opbygge et digitalt brand med egne hænder.

Hvor finder man inspiration?

Den første oplægsholder, Jane Mejdahl, der er antropolog, fortæller, at hun finder inspiration ved at tage en tur i metroen. Kommunikationsrådgiver Signe Bonnéns bedste råd er nysgerrig samtale og at stille spørgsmål på samme måde som hendes frisør.

Og i løbet af dagen skal der selvfølgelig findes inspiration ved at udnytte, at så mange kompetente og inspirerende mennesker er samlet til networking over kaffe og vin.

Hvad siger medlemmerne?

Rikke Alrø, der er kommunikationsmedarbejder på Odense Universitetshospital, deltog også i sidste års KS-DAG, og der fik hun sat mange tanker i gang. Det vil hun gerne opleve igen.

”Vi har inde på kontoret talt meget om, hvordan Popsi og Krelle på 45 min vil fortælle, hvordan man går fra 0-41 millioner views på Youtube på 18 måneder.”

Ane Storgaard Knudsen, der arbejder freelance inden for oversættelse, kommunikation og sprog, har glædet sig til at blive inspireret og især til at arbejde videre med egne idéer. Hun har især set frem til at høre Jane Mejdahl, da hun selv har læst antropologi på Åbent Universitet.

”Indtil videre er jeg blevet meget inspireret af det her med samtalen. Det er meget konkret. Spørg ind, og vær nysgerrig,” siger hun.

Thøger Eltorp Otterstrøm, der er marketingkonsulent hos Danske Bank, fortæller, at han generelt er meget interesseret i idéudvikling og i at få inspiration fra andre.

”I mit arbejde kan jeg altid finde på bedre måder at arbejde og udvikle på, og jeg vil især gerne have inspiration til at komme videre med de idéer, jeg har.  Jeg er særligt interesseret i digitale værktøjer.”

Han mener, at forslaget om at lytte, spørge og være nærværende er et råd, der er værd at blive mindet om.

”Det er godt, at Signe Bonnén satte eksempler på. Altså lyt som en forfatter, spørg som en frisør, og vær nærværende som en kromutter. Det vil jeg huske.”


Følg dagen på Instagram: 
Se kort videoklip fra KS-Dagen med oplægsholder Bjarne Tveskov: