24. august 2022

Sådan skriver du det personlige i jobansøgningen

”Skal der noget personligt med i mit CV, og hvordan gør jeg det bedst?” er et meget almindeligt spørgsmål i karriererådgivningen. Hvilket giver god mening, for i mange CV-guides og vejledninger er der fokus på at få det personlige med i jobsøgningsmaterialet – med et godt foto, en klar motivation og et personligt præg.

/files/assets/jason-briscoe-lille.jpg
Foto Jason Briscoe

Udfordringen for mange er, at den personlige profil – et kort afsnit i slutningen af et CV, som giver et billede af personen bag fagligheden – nemt føles overflødig eller banal. ”Jeg er glad for at gå en tur i naturen, bruge tid med familien og have det sjovt med mine venner” kan på den ene side sagtens være rigtigt, men det er desværre ofte glemt lige så hurtigt som det er læst. Når man læser 100 ansøgninger, vil tekst der minder meget om hinanden blive overset.

Vores anbefaling er derfor, at hvis du skal have et personligt afsnit med i dit CV, så brug pladsen på noget som læseren kan huske og tænker tilbage på. Noget som får dem til at smile, tænke sig om en ekstra gang, eller huske dig, fordi det er lidt anderledes. Her er nogle eksempler vi i karriereteamet er stødt på igennem tiden, som vi stadig kan huske den dag i dag:

1. "Jeg er kæmpe fan af biografier, så her er mine 3 yndlingsbøger (med forklaring på, hvad der gjorde dem gode)"

2. "Hver torsdag spiller jeg rollespil i en kampagne, vi har haft kørende i 14 år. Jeg spiller selvfølgelig orken."

3. "Jeg har næsten strikket et tæppe færdig til min niece, som fylder 2 til foråret. En tradition jeg har startet, så der er noget sjovt strik til alle de nye i familien."

4. "Jeg går op i god kaffe, og skal gerne bruge en halv time over frokosten på at dele ud af gode tips til den rigtig gode cappucino"

5. "Jeg elsker at bage og har jordens bedste opskrift på cookies med hvid chokolade, som jeg gerne tager med til en samtale"

Du kan selvfølgelig også skrive lidt om dig selv og din familie – det kan have værdi i sig selv. Og hvis du kan integrere en hobby eller historie, som er knyttet til virksomhedens kerneprodukt eller brand, kan det også være en god idé. Men prøv at tænke på, om du kan vinkle en oplevelse, hobby eller erfaring til noget sjovt, som de måske har lyst til at høre mere om til en jobsamtale. For det taler til noget, som mange ansættelsesudvalg også leder efter – at mennesket bag det faglige vil være en rar og livlig kollega, som man har lyst til at bruge tid sammen med.