Hvordan bliver man en god netværker?
Foto: Simon Studler
Man kan sagtens være god til at netværke, selvom man hælder mod den introverte ende af barometret. Og networking kan være brugbart både når du er jobsøgende, eller når du er i job og skal skabe nye kontakter og samarbejdspartnere.
Men hvad er det så lige, man rent faktisk skal gøre? Her kommer vores fire gode råd til at blive en bedre netværker inspireret af Netværksakademiet, som har udgivet bogen ”DNA - networking - udnyt dit netværkspotentiale.”
Hav tydelige mål!
Hvis du ikke helt selv ved, hvad du gerne vil, så er det heller ikke nemt for andre at vide. Så hvad vil du? Hav et tydeligt mål, som du nemt kan formidle til andre. Er det klart og tydeligt, vil andre nemmere huske dig, når det er relevant. Det kræver selvfølgelig, at du rent faktisk fortæller nogen om det. Jo flere, der kender til dit mål, des større muligheder er der for at få hjælp til at nå det.
Der ligger også en utrolig drivkraft i at have et konkret og tydeligt mål. For så ved du, hvad du arbejder hen mod. Det kan fx være at arbejde med SoMe på et pladeselskab, at være planner på et mediebureau eller at få en kommerciel samarbejdspartner inden for FMCG.
Vær nysgerrig!
Spørg dig selv, hvilke personer, du har mest lyst til at tilbringe tid sammen med. Er det mennesker, der er nysgerrige på dig, der virker interesserede i at lære dig at kende eller på at høre din mening? Eller er det folk, der taler om sig selv og alt det, de kan?
De fleste vil nok svare ja til førstnævnte. Derfor: Når du nu befinder dig til nogle af de her netværksarrangementer, så hav først og fremmest fokus på at være nysgerrig på de andre. Udover de får en behagelig oplevelse med dig, så får du også en masse viden, du kan bruge senere hen. Det betyder selvfølgelig ikke, at du intet skal byde ind med selv.
Vær dig selv!
Man er mere tiltalende, hvis man er autentisk. Man står også stærkere og virker mere tydelig. Så gem alt det væk med at du skal være skal fremme i skoene, når du er ude og netværke. Stå ved dine styrker og brug dem. Stå også ved dine udfordringer og vær tydelig omkring dem, så virker du tillidsskabende.
Folk der er introverte er ofte gode til at lytte og stille spørgsmål, og have nogle dybere samtaler med færre mennesker. Folk, der er ekstroverte, er gode til at tale – og gerne til/med mange på én gang, hvilket også er en styrke. Fokusområdet kan være at inkorporere træk fra den anden side. Så hvis du er introvert, skal du øve dig på også at fortælle noget om dig selv, og hvis du er ekstrovert, skal du øve dig på at lytte lidt mere.
Giv noget til netværket!
Hvis man kun tager, så virker netværket ikke. Men hvis alle giver, så får alle også noget.
Hvordan kan man give noget til netværket? Det kan man på mange forskellige måder. Først og fremmest kan man hjælpe folk, hvis de spørger om hjælp. Tænk også over, hvem du har i dit eget netværk, og dermed. hvem du kan formidle kontakt til, når nogen har brug for hjælp til at komme ind i en branche eller lignende.
Man kan også give sin viden videre. Ser du en god artikel om de nyeste trends inden for influencer-marketing, så del den med dit netværk på LinkedIn. Deltag også i debatter og kommentér på andres indlæg. Det kan også være, at du er god til at skrive ansøgninger eller til tegnsætning, og her kan du også byde ind, hvis nogen har brug for det.