29. september 2022

Karriererådgiverens blog

Husk at lytte

/files/assets/bitten-1647505217.JPG
Foto Mikal Schlosser

Den gode samtale er tilbage. Vi skal gå i dialog og lytte til hinanden, hvis vi vil forstå, hvad der rører sig blandt dem, vi gerne vil være tæt på. Det gælder både som kommunikatører, som kolleger og som mennesker.

Af Bitten Kjærgaard, karriererådgiver i KS

Du sidder til et møde med din afdeling, hvor I skal udarbejde et nyt koncept. Du har fået en ide og har rakt hånden op. Du tripper måske ovenikøbet lidt for at komme til at sige noget. Hele din tilstedeværelse indikerer, at du faktisk ikke lytter til de andre. Du er i fremtiden og venter på selv at tale.

Tirsdag afholdt vi KS-dagen i København, og en af pointerne jeg tog med mig, var egentlig ganske enkel, men ikke desto mindre ret vigtig: Nemlig at vi skal huske at lytte. Konteksten her var blandt andet, at man som kommunikatør skal huske at lytte til modtagerne – dem som på den ene eller anden måde er involveret i det, man laver, eller dem man gerne vil have med om bord. Og måske giver det sig selv. Men i en travl hverdag, kan vi faktisk glemme at lytte til hinanden. Ofte fordi vi er mere optagede af at kommunikere om det vi allerede ved og har sat os for.

Et andet oplæg handlede om det at samtale og at fremme samtaler. For det kan være svært at skabe et meningsfuldt samfund og arbejdsliv, hvis vi ikke taler rigtigt sammen. Og en samtale inkluderer netop, at man lytter til sin samtalepartner.

Det kan vi også tage med os videre i forhold til vores arbejdsliv generelt. Ofte er vi mest optagede af at få sagt, hvad vi selv gerne vil sige. Faktisk så meget, at vi næsten kan sidde og vente på, at det bliver vores tur til at tale, frem for at lytte, når de andre nu alligevel taler. Det hænger måske sammen med, at langt de fleste mennesker er af den opfattelse, at deres egen ide er bedre end andres. Det lærte jeg for nyligt på en uddannelse i adfærdsdesign. Og er det ikke lidt komisk, hvis vi alle sammen går rundt og tænker sådan om egne idéer? Hvis du er overbevist om, at din ide er bedre end min, og jeg også er det, hvor stiller det os så? Det fremmer i hvert fald ikke nysgerrighed og udvikling.

At lytte skaber en uvurderlig indsigt i organisationen, som kan være afgørende for en leders succes. Og aktiv lytning er kilden til bedre kommunikation, innovation og udvikling. Der er derfor både fordele for organisationen, lederen og medarbejderen ved at lytte og blive lyttet til.

Et lille tip til at lytte:

Zoom ind på den, der taler. Led efter sammenhængen og meningen bag ordene. Og vent med at begynde at tænke og vurdere, før du har forstået, hvad personen mener. Lad være at hænge fast i ord og vendinger, som du ikke selv ville bruge – det skygger for forståelsen.

Måske du rent faktisk kan lære noget.