16. september 2020

Gode råd, hvis du møder en coronaklausul

/files/assets/news/event-credits.jpg

I den nuværende coronasituation er det en god ide at overveje, hvilken risiko du er villig til at påtage dig, inden du skriver under på aftaler om for eksempel lokaleleje eller de timer der er brugt på en opgave, som bliver aflyst. Og det gælder hvad enten du er kunde eller leverandør.

Smittetrykket stiger i øjeblikket, og der kommer løbende nye retningslinjer og restriktioner for at begrænse smitten.
Udviklingen er uforudsigelig, og dette er sværere at planlægge end sædvanligt. Festivaler, rejser, kampagner, events og familiefester må udskydes eller i værste fald aflyses, ofte med kort varsel.  Bag ved arrangementerne ligger ofte mange arbejdstimer og mange udgifter, både for kunder og leverandører, som kan vise sig at være tabt.

Når du skal indgå en aftale, som rækker lidt længere ud i fremtiden, er det derfor blevet endnu vigtigere at kigge kontrakten grundigt igennem, og især være særligt opmærksom på betingelserne for aflysning, så du undgår risikoen for ikke at få betaling for mange timers forberedelse af, for eksempel af en event eller kampagne, eller at du skal betale for at leje et lokale, som du alligevel ikke kan bruge.

Nogle virksomheder er begyndt at indføre bestemmelser om betaling for aflysning i forbindelse med corona, sådan af der skal ske betaling, hvis arrangementet aflyses inden for en vis frist, en såkaldt coronaklausul og her er det en god ide at overveje hvilken risiko man er villig til at påtage sig, inden man skriver under.

Gode råd, hvis du møder en coronaklausul:
• Klausulen er et oplæg til forhandling, så gå i dialog med leverandøren eller kunden, hvis aflysningsfristen er urimelig (et godt kunde-leverandørforhold er vigtigt for de fleste, især hvis relationen er af en vis varighed
• Vær opmærksom på aflysningsfristens længde, for dig som leverandør bør den være så lang som muligt, så du får dækket dine omkostninger. For dig som kunde gælder det modsatte, så afbestilling kan ske med kortest muligt varsel, og med så få omkostninger som muligt.
• Hvis skaden et sket, og du har indgået en klausul, som du har fortrudt, så prøv at forhandle en rimelig løsning med modparten
• Sørg for at kommunikere skriftligt