Forandring er ikke en begivenhed.
Det er en tilstand

/files/assets/Trine-1664440306.jpg
Trine Kromann-Mikkelsen fra Demant på scenen på KS-dagen i København.

Du er ikke alene, hvis du er ved at være træt af forandringer. Til gengæld kan du roligt regne med, at det kommer til at fortsætte. Forandringer er nemlig blevet det nye normal. Sådan lød det på KS-dagene i København og Aarhus.

Fotos Pernille Haurballe

Kender du det også? At du er ved at være temmelig træt af, at verden hele tiden forandrer sig? Corona, krig, energikrise og oven i det skal du også tage højde for Metoo, bæredygtighed, en presset økonomi og alt muligt andet, både i hverdagen derhjemme og på jobbet?

Så er du ikke alene. Forandringstrætheden har meldt sin ankomst hos mange af os, og den kan også efterhånden mærkes ude i kommunikationsafdelingerne, som har været nødt til at omstille sig til en verden og en dagsorden, der hele tiden ændrer sig.

Trine Kromann-Mikkelsen, Vice President, Corporate Communication & Relations hos Demant, der producerer og sælger høreapparater til hele verden, var en af oplægsholderne på KS-dagene i København og Aarhus og hun kalder det ’forandringstræthed’:

”Vi er i en situation, hvor vi som kommunikatører skal arbejde i forandringens vinde, og forandring er ikke længere en begivenhed, men en tilstand, og det bliver det ved med at være. Samtidig har vi set en udpræget forandringstræthed i takt med, at Danmark bliver berørt af verdens omskiftelighed,” siger hun.

Men hvordan håndterer man så forandrings-træthed? Det har hun også et bud på:

”Den måde, jeg har arbejdet med det på sammen med mit team, er at blive skarpere på hvad vores rolle i det her er. Vi skal vide, hvad vores rolle er i organisationen, og der synes jeg godt, at medarbejderne må stille stærke krav til deres ledere om at komme med løsninger og vise tidligt hvad det er for nogle leverancer kommunikationsafdelingen har, men også hvad man ikke har. Vi skal kende forventningerne til os som kommunikationsmedarbejdere,” siger Trine Kromann-Mikkelsen.

Vi skal lære at leve med det

På KS-dagene i Aarhus i sidste uge og i København i tirsdags var temaet ’Business as Unusual – når kommunikationen kommer under pres’. KS havde inviteret en række stærke kommunikatører som alle har stået midt i orkanens øje, og de kom fra mange forskellige organisationer og tog os med ind i deres maskinrum, ved at fortælle om strategiske valg og svære beslutninger, der skulle tages under intenst pres.Det var gennemgående og meget tydeligt, at de sidste par år har haft vidtrækkende konsekvenser for kommunikatørens arbejde. På alle måder. Og det var også gennemgående og tydeligt, at det skal vi lære at leve med.

K! Kommunikationsforening har med støtte af KS udgivet hvidbogen ’Samtaler om det meningsfulde samfund’, og her kan vi også finde svar på, hvordan vi som kommunikatører kan håndtere vores opgave som verden ser ud i dag.

Anders Schroll fra K1 siger det kort og godt:

”Før var vi dygtige producenter, så blev vi rådgivere og nu skal vi være facilitatorer. Det indebærer, at vi skal turde slippe kontrollen. Budskaberne kan ikke være definerede på forhånd, de skal findes gennem samtaler, hvor vi lytter og stiller spørgsmål,” sagde han blandt andet.

KS forperson Cathrine Holm-Nielsen håber, at de KS-medlemmer, der deltog på dagene, hvad enten det var i København, Aarhus eller på livestream, har haft inspirerende dage med masser af viden og snak om deres fag.

”Jeg håber de kan mærke, at de er en del af et netværk, at de føler sig motiverede til at stå på mål for deres fag og være stolte af det,” siger hun.

/files/assets/Vaert.jpg
KS-dagens vært Kåre Bach Kristiansen på scenen med Victoria Louise Tilsted fra Ørsted, Trine Kromann-Mikkelsen fra Demant og Louise Puck fra Danmarks Naturfredningsforening,
/files/assets/Regitze.jpg
Regitze Reeh, der er nordisk kommunikationschef i Facebook, fik alle med på legen: ’Skal det bliver eller skal det fjernes’, hvor vi gennemgik en række opslag, hvor nogle blev fjernet fra Facebook, andre fik lov at stå. Og der var folk ikke enige, så det var der god læring i.
/files/assets/Cath.jpg
KS forperson Cathrine Holm-Nielsen og Anders Schroll fra K1 Kommunikationsforening opsummerede dagen.
/files/assets/mads.jpg
Her har vi Mads Twoney-Madsen fra Pandora og Kåre Bach Kristiansen sammen med Carolin Schiemer fra Eatgrim. Her lærte vi både om diamanter og hvordan man kan bidrage til mindre madspild– men frem for alt, hvordan man kommunikerer hvad enten man skal sælge diamanter eller skæve agurker.