15. august 2018

Efter ferien: Giv dit job et serviceeftersyn

Har du stadig feriefornemmelser i kroppen og lidt svært ved at komme i gang efter den skønne lange sommer, vi har haft? Har du ikke lige lyst til at kaste dig over dine arbejdsopgaver? Du behøver ikke nødvendigvis skifte job, hvis du gerne vil have, at der skal ske noget nyt. Vi vil foreslå, at du begynder med at overveje, hvilke muligheder du har der, hvor du er. Brug lidt tid på at give dit job et serviceeftersyn.

Det første du kan gøre, når du går i gang med at give dit job et sommerserviceeftersyn, er at prøve at få et overblik over hvor meget tid du bruger på dine arbejdsopgaver. Prøv at lægge opgaverne i ’kasser’ – og gør det visuelt ved at tegne kasser af forskellige størrelser, hvor størrelsen af kassen hænger sammen med tidsforbruget på opgaven. Du kan have kasser der hedder ”nyhedsbreve”, ”facebookopslag”, ”korrekturlæsning”, ”budget”, ”personaleledelse” og så videre. Nu vil du have et meget godt billede af hvor meget tid du allokerer til dine forskellige arbejdsopgaver.

Det næste du skal prøve at få styr på er
     hvad der driver dig – hvad er det du gerne vil opnå
     Hvilke faglige og personlige styrker har du
     hvad brænder du rigtig meget for
     hvilke roller/hvilken rolle har du på dit arbejde.

Skriv det kort i fire forskellige cirkler, trekanter eller lignende.

Prøv nu at se på, hvordan dine opgaver, og særligt den tid du bruger på dine arbejdsopgaver, passer sammen med det der driver dig, dine styrker, det du brænder for og den eller de roller som du gerne vil have. Spørg dig selv om alt er som det skal være, eller om der er opgaver, du gerne vil bruge mindre tid på, mere tid på, opgaver du gerne vil af med og om der er nye opgaver, som du gerne vil have.

Lav eventuelt nye kasser med arbejdsopgaver, hvor størrelsen passer med det tidsforbrug du ønsker at bruge på opgaverne.

Se på dine omgivelser

Nu skal du i gang med at kigge lidt på din organisation og dine kolleger og chefer – både dem du kender og dem du ikke kender (endnu) Prøv at tænker over om der måske er kolleger, der gerne vil have nogle af de opgaver, som du gerne vil bruge mindre tid på. Overvej også de opgaver du gerne vil bruge mere tid på – eller nye opgaver, som du gerne vil have. Er de vigtige for virksomheden, bidrager de til at målgrupper nås bedre, at flere læser nyhedsbrevene, støtter det bedre op om strategien og kerneopgaven, støtter det kollegerne og så videre.

Overvej nu hvordan du kommer videre og får sat gang i dine planer. Kan du finde alliancepartnere i virksomheden? Det kan være kolleger i andre afdelinger, din chef eller en afdelingsleder et andet sted i virksomheden. Måske er du nødt til at opdyrke nye relationer, men hvem siger, at kaffemøder kun er noget du skal gøre brug af, hvis du ønsker at skifte job. Måske skal du bede om en samtale med din chef, hvor du fortæller om dine overvejelser og planer. Nu er du i alt fald godt forberedt på at tage en sådan samtale.

Hvis du synes det er svært at tale strategien igennem med din chef eller kolleger, eller hvis du når frem til, at det egentlig mest tyder på, at du er nødt til at skrifte job for at nå derhen du gerne vil, så er du mere end velkommen til at få sparring af en af karrierekonsulenterne i KS – du kan booke en samtale her.

Edit page