23. oktober 2019

Du lærer af dine fejl. Også på jobbet

/files/assets/news/twinsfisch-uspjzzywxo4-unsplash-credits.jpg

Mange mennesker er dybt nervøse for at lave fejl på jobbet, og bruger meget tid på at være helt sikre på at det, de leverer altid er perfekt. Og det er også en fin ambition, det kan bare ikke rigtig lade sig gøre. Kommunikation og Sprogs karrierekonsulent Ask Lehrmann giver sine bud på, hvorfor der er god grund til at turde lave fejl på sit arbejde.

”Det handler jo ikke om at sjuske sig igennem sin arbejdsdag, og leverer dårligt materiale for sent. Det handler om at indse, at lige meget hvor dygtig man er til sit arbejde og hvor meget man kvalitetschecker sit stof, vil man stadig lave fejl. Og hvis man slår sig selv i hovedet hver gang der er et komma der er sat forkert, går det mest af alt ud over en selv. Ingen fejl, ingen læring, ingen handling, ingen sparring. Man kan og skal ikke få 12 hver gang.”

Her giver Ask sine bud på, hvorfor der er god grund til at turde lave fejl på sit arbejde:

1. For at lære, at alle laver dem

”Man sætter alt for ofte standarder for sig selv og sit eget arbejde, som man ikke holder andre op på. Hver eneste formulering eller præsentation bliver set i et kritisk lys, og man kan gå i flere dage før og efter og være i tvivl, om man nu gør eller gjorde det godt nok. Men man tænker jo slet ikke lige så kritisk om sine kolleger. Hvis de glemmer en aftale eller ikke klarer en præsentation fejlfrit, tænker man ofte det bare er hvad der sker. Særligt fordi det sjældent påvirker en selv Stop op og tænk: Er fejlen egentlig så slem igen? Eller om du bare er unødigt kritisk overfor dig selv og din indsats, fordi du altid er din egen værste kritiker? Er det en fejl som du stadig vil tænke på om en uge, eller er det bare frustrerende i øjeblikket?”

2. For at lære, at alt ikke behøver at være perfekt

 ”En af de vigtigste lektier man bør lære er, at alt det, man producerer ikke behøver være perfekt. Særligt nogle af vores nyuddannede medlemmer er så usikre på sig selv og deres faglighed, at de bruger længere tid på at tænke og rette end på at løse opgaven foran dem. Og det duer ikke. Ofte er det bedste produkt det produkt der leveres til tiden og indenfor projektets rammer, også selv om det ikke er fejlfrit. Vær ikke bange for at spørge om hjælp, men vær heller ikke bange for at stole på dig selv og din faglighed.”

3. Fordi fejl er den bedste måde at blive bedre til sit arbejde

”Når man starter på en arbejdsplads, er man typisk i en konstant læringsproces, hvor man laver mange fejl og derfor lærer en masse. Men mange risikerer på sigt at blive så trygge i deres arbejdsopgaver, at de aldrig giver slip på trygheden. Og så bliver man altså aldrig klogere eller parat til et skiftende arbejdsmarked: For at vide hvad der virker, må man også vide hvad der ikke virker. Og for at vide hvad der ikke virker, er man nødt til at tage nogle chancer og prøve nogle ting af, også selv om det involverer nogle risici. Man skal ikke tvivle på sin faglighed, fordi man laver en fejl: Man skal bruge fejlen som værktøj, så man kan evaluere og lære af den. Det er sådan en faglig værktøjskasse skabes og udbygges.”

4. Fordi fejl ikke altid er dine

”Selv om man altid bør tage ansvar for egne fejl, er det ikke alle situationer man kan styre. Måske man har brugt tid på et projekt, man senere finder ud af, er blevet nedprioriteret. Eller måske ens chef bare er uenig i hvordan man har løst en opgave, og man får kritik selv om man har handlet efter bedste overbevisning. Særligt i den slags situationer, når man ikke kunne have gjort noget anderledes, er det vigtigt ikke at lade fejlen hænge over ens hoved og påvirke ens arbejde. Så må man sige til sig selv, at den slags fejl også sker, og arbejde med dem i det omfang det kan lade sig gøre.”

5. Fordi det at eje sine fejl skaber troværdighed

”Som sagt laver alle fejl. Men det er absolut ikke alle der er lige gode til at håndtere deres fejl. Hvis du er kendt for at skyde skylden på opgaven eller på andre, fremstår du ikke som fejlfri, men som om du ikke kan finde ud af at håndtere en krise. Hvis du modsat er kendt for at være åben, rolig og ærlig omkring dine fejl, skaber du en naturlig tillid til, at du i andre situationer forstår at slukke branden når den opstår. På den måde kan dine fejl også vendes til noget positivt i organisationen.”

6. Fordi overdreven frygt for fejl kan virke skadeligt

”Vi snakker med mange medlemmer, som er så nervøse for at lave fejl at det påvirker deres psykiske velvære. De bruger så lang tid på at tænke efter og være nervøse overfor fejltrin og forglemmelser, at det i værste fald kan lede til stress eller depression. Derfor er det bare generelt vigtigt ikke at 'være bange' for at fejle - for frygten for at fejle vil ofte være en hel del værre end konsekvenserne af fejlen selv."